Opfordret ansøgning





1. Firmanavn og kontaktperson
Du skal stile ansøgningen til den person, som er kontaktperson i annoncen.

2. Overskrift
Giv din ansøgning en fængende overskrift. Så får arbejdsgiveren lettere ved at huske dig - og dit budskab.

3. Hvorfor dig
Skriv kort og præcist hvorfor du netop søger dette job. Hvad motiverer dig ved stillingen, og hvorfor vælger du lige denne virksomhed?

4. Du tilbyder
Beskriv kort hvad du kan tilbyde med hensyn til at udfylde det annoncerede job og løse de opgaver, jobbet indeholder.

5. Besvarelse af krav
Fokusér på kravene i annoncen og match dem med dine faglige kompetencer.

6. Dig selv
Skriv ganske kort om dig selv og dine personlige kompetencer for at din læser også får et indblik i, hvem du er som person.

7. Afslutning
I slutningen af ansøgningen skal du vise, at du er interesseret i det videre forløb, og at du aktivt vil følge din ansøgning til dørs.

8. Husk
Underskrift, navn og henvisning til eventuelt vedlagte bilag.

9. Læs korrektur
Overraskende mange ansøgninger rummer sjuske- eller stavefejl. Det sender et signal til arbejdsgiveren om, at du ikke har brugt særlig meget tid på ansøgningen.

Sådan gør du


Ifølge Ricki Nielsen består en god, opfordret ansøgning overordnet set af tre afsnit: Motivationen for at søge jobbet, eksempler på hvordan man vi gribe jobbet og opgaverne an samt en beskrivelse af, hvem man er som person:

Motivationen for at søge
Grundlæggende kan man være motiveret af enten virksomheden som arbejdsplads eller af det job og de opgaver, der annonceres efter en kandidat til. Når du fortæller, hvorfor du er interesseret i jobbet og opgaverne, skal du ikke bare nøjes med at skrive: ”Det lyder spændende.”

Beskriv hvorfor det lyder spændende, og hvad der tænder dig i opslaget. Når du fortæller, hvorfor du gerne vil arbejde for netop den virksomhed eller offentlige institution, så beskriv hvorfor du gerne vil være en del af netop det sted.

Eksempler på dig i jobbet
Gennem din research ud over selve opslagets beskrivelse har du fundet ud af hvilke opgaver, du kan forvente at løse, og hvilke udfordringer virksomheden står med. Vær konkret i dine forslag til hvordan du vil gå til jobbet.

Hvem er du?
Nu skal du lade modtageren opleve, hvem du er som arbejdskraft og menneske. Det kan være svært at beskrive sig selv, så derfor er det en god ide at få andre til at gøre det i stedet! Få f.eks. et par tidligere kolleger til at karakterisere dig som person og kollega. Den beskrivelse kan du bruge til f.eks. at indlede med:

”Mine tidligere kolleger beskriver mig som initiativrig, så I kan forvente at møde en person, der er god til at igangsætte en proces…”





Brugerkommentarer


Læs også....



Andre artikler