Du har 6 sekunder - gør dit CV visuelt

Dit CV er en del af din salgstale til virksomheder, og det er vigtigt, at du hurtigt viser, hvad du er god til og kan bidrage med. Få råd til hvordan dit CV kan blive husket ved at bruge visuelle hjælpemidler.

Dit CV er ofte kun ét ud af mange, når den nye kollega skal ansættes. Gør dig bemærket med et visuelt cv.

Første indtryk tæller

Undersøgelser viser, at virksomhedernes rekruttører bruger cirka seks sekunder på at læse CV’er igennem. Det er derfor vigtigt, at du får de vigtigste pointer i dit CV frem så hurtigt som muligt. Du kan tænke dit CV som en formular for, hvordan du ville speed-date en virksomhed. I speed-dating er det oftest de samme spørgsmål, som først trænger sig på; navn, alder, arbejde og så videre. Det samme gør sig gældende for virksomheder, når de læser ansøgninger.

De seks vigtigste punkter

Blandt rekruttørerne fik særligt seks punkter opmærksomhed, når CV'erne blev skimmet:

•    Navn
•    Nuværende arbejdsgiver og titel
•    Tidligere arbejdsgiver og titel
•    Start og sluttidspunkt for tidligere ansættelse
•    Start og sluttidspunkt for nuværende ansættelse
•    Uddannelse

Med forskellige virkemidler kan du sørge for, at læserens blik hviler, hvor du ønsker.

Brug blikfang

Når du skal skabe blikfang i din ansøgning, kan det være en fordel at tage udgangspunkt i mantraet ”Show it, don’t tell it.”
Tænk med fordel dit CV som en artikel med korte, præcise og fængende rubrikker. Styrker kan også stå frem ved at skrive dem i en såkaldt wordcloud. Her er gratis programmer som Wordle eller Tagxedo anvendelige.  De giver inspiration til udformningen.

Genkendelighed er en fordel

Det er også en mulighed at udforme hele dit CV grafisk. På den måde kommer skabeloner, som virksomhederne øjensynligt genkender, i brug. Her er der et par forslag til, hvordan du kan dit visualisere dit CV:

Timeline: Er en visualisering af et kronologisk forløb over tid. Denne form for CV tager udgangspunkt i den grafiske fremstilling, som sociale medier benytter. Det kan for eksempel være Facebooks timeline. Formålet er her, at udvalgte punkter på timelinen fremhæver forcer i forhold til den søgte stilling. Fordelen ved denne form for CV er, at den bruger et format, som de fleste kender, og ved hvordan læses.

Der findes flere former for klassiske CV'er

Infografisk: I dette CV benytter man sig af grafer, kort eller lignende til at illustrere ens karriere og uddannelse. Fordelen er, at man hurtigt kan få læserens fokus dér, hvor man gerne vil have det. Derudover kan man vise, at man er i stand til at løse opgaver kreativt.

Gode eksempler på infografiske CV’er finder du her

Alt med måde

Selvom visuelle virkemidler kan forbedre præsentationen af dit CV, skal du samtidig fremstå seriøs. Det kan derfor være en fordel at få feedback på, om dit CV får det rigtige budskab frem. Man kan med fordel søge hjælp hos sin fagforening eller a-kasse, som formentlig tilbyder kvalificeret hjælp.

Der er delte meninger om, hvorvidt det er en fordel eller ulempe at benytte billeder på sit CV. I sidste ende afhænger det som regel af stillingen, man søger. Tænk altid på din modtager, når du skal lave dit layout. Hvis du vælger at bruge et eller flere billeder på dit CV, skal du dog være bevidst om, at læserens øje hurtigt bliver draget dertil, så teksten kan blive sekundær i forhold til billedet.

Tænk på mediet

Når du skal i gang med at lave dit visuelle CV, er det også vigtigt, at du har øje for, om du vil lave det som en hjemmeside, sende det med post eller som vedhæftet fil i en mail. Du skal også overveje, hvordan din modtager læser de forskellige medier. Hjemmesider læses for eksempel oftest i en F-form, hvorimod et CV som tekst på computeren oftest bliver læst i de seks ovenstående punkter.


visuelt cv CV grafik sekunder slå igennem




Brugerkommentarer


Læs også....



Andre artikler