HR-cheferne om netværk og sociale medier

Hvordan kan man bruge sit netværk i jobsøgningen hos jer?

Det er altid godt at få feedback på sin ansøgning og sit CV samt at få personer i ens netværk til at hjælpe med at konkretisere, hvad ens styrker er, hvor ens virkelige passion er, og hvordan man bedst kan udfolde sit potentiale. Personer i ens netværk kan ofte være med til at udfordre ens tankegang og inspirere til nye vinkler. Kender ansøgeren en af vores eksisterende medarbejdere, kan dialog med ham/hende være værdifuld i form af feedback baseret på indsigt i vores specifikke kontekst.
Pernille Ormholt Vang, Head of HQ, HR & HR Legal, Maersk Group

Det bliver som oftest set positivt, når en allerede ansat kommer og anbefaler en god bekendt, ven eller studiekammerat. Vi oplever faktisk en del, der kender nogen i SKAT og ikke blot bliver motiveret til selv at søge job hos os, men også bruger det konstruktivt i forbindelse med jobsøgningen.
Anders R. Andersen, HR-chef, HR-partnere og Rekruttering, SKAT

Kender man nogle, der allerede er ansat hos Accenture, er det en oplagt mulighed for at komme tættere på forståelse af virksomheden, hvilket kan hjælpe både i egen afklaring om at søge jobbet, i selve ansøgningsfasen og til eventuelle samtaler. Hvis den eller de, man kender hos Accenture, kan være en positiv reference fra tidligere samarbejde, er det selvfølgelig også en fordel. Derudover kan man holde øje med, hvor og hvornår vi holder events på uddannelsesinstitutionerne eller deltager på karrieremesser. Det er en unik mulighed for at møde vores konsulenter og lære Accenture bedre at kende – både som virksomhed og som arbejdsgiver. Når vi søger nyuddannede kandidater, kigger vi bl.a. på det netværk, vi har skabt gennem den seneste tid via vores events. Derfor er netværk skabt på uddannelsesinstitutionerne kombineret med traditionelle opslag en vigtig rekrutteringsstrategi for Accenture.
Heidi Hammerlund, Country HR Lead, Accenture

Det er en rigtig god ide at bruge sit netværk til at søge mere viden om HOFOR som virksomhed samt at spørge ind til det job, man er interesseret i. Grundig research klæder dig på til at skrive en målrettet ansøgning. Det giver dig et godt indblik i, hvordan du passer ind i jobbet og virksomheden.
Michael Fagernæs Knudtzen, HR-chef, HOFOR

Hvis du kender nogen, der arbejder i Netcompany, er det en god mulighed for at høre mere om, hvordan det er at arbejde hos os. Vi modtager mange ansøgninger igennem vores medarbejdere, men man er også altid velkommen til at søge én af vores ledige stillinger eller til at sende os en uopfordret ansøgning via vores hjemmeside.
Lars Ulslev Johannesen, HR Director, Netcompany A/S

If you know people working at Nordea you may feel free to approach them in order to get familiar with our values, culture etc. If you are looking for a certain position, you may also ask people you know to be a reference for you.
Niels Gregers Hansen, Head of HR, Nordea

Netværk er altid godt og gør, at du kan springe køen over. Du kommer lige foran andre, hvis dit netværk kan sige god for dig.
Hanne Taarup, HR Director Denmark, Schneider Electric

Hvordan bruger I virksomhedens eget netværk, når I rekrutterer nye medarbejdere?

We see our employees as the best ambassadors for Nordea as an employer and we also know that candidates today often turns to family and friends to learn more about a company before applying. Therefore, our employees are daily representing us in their network. We also have a company page on LinkedIn and we encourage our employees to share our posts and jobs with their network. We believe this shows our different career profiles and paths and we also reach candidates that may otherwise not have seen our offerings.
Niels Gregers Hansen, Head of HR, Nordea

Vi lægger stillingsopslag på LinkedIn, så de spredes i virksomhedens netværk. Vi er heldige, at vores medarbejdere og ledere gerne vil dele de ledige stillinger, da de selv er glade for deres arbejdsplads, og den forskel de kan gøre igennem deres arbejde.
Michael Fagernæs Knudtzen, HR-chef, HOFOR

Hvor dygtige medarbejdere er, kommer dygtigere medarbejdere til! Med det mantra forsøger vi i høj grad af aktivere vores nuværende medarbejdere, når vi rekrutterer nye medarbejdere. Og der er ingen tvivl om, at vores medarbejdere har interesse i at tiltrække andre dygtige medarbejdere. Samtidig er vores medarbejdere de bedste til at fortælle om, hvordan det reelt er at arbejde hos os, da de sidder med de mange spændende opgaver til dagligt.
Lars Ulslev Johannesen, HR Director, Netcompany A/S

Vi tror på, at vores netværk er en smutvej som leverer kandidater, som vi selv vil arbejde sammen med, som vi selv kan stå inde for, og som derfor passer godt ind i vores internationalt fagligt stærke kultur. Vi skal bestemt blive bedre til at trykke vores egne medarbejdere på maven, for netværket er klart en effektiv og god måde at få kontakt til de dygtigste medarbejdere på. Vi har netop lavet en video internt, som opfordrer alle til at kigge i deres netværk, og vi belønner også vore medarbejdere for at formidle kandidater, vi kan ansætte.
Hanne Taarup, HR Director Denmark, Schneider Electric

Vi benytter eksempelvis sociale medier og vores medarbejderes netværk til at fortælle om de jobmuligheder, der er slået op på maersk.com
Pernille Ormholt Vang, Head of HQ, HR & HR Legal, Maersk Group

Som offentlig virksomhed skal vi annoncere alle jobopslag, så netværket bruges især til employer branding og til at komme bredere ud med budskabet om ledige stillinger.
Anders R. Andersen, HR-chef, HR-partnere og Rekruttering, SKAT

Hvor meget af jeres rekruttering foregår via netværk?

Vi bruger vores medarbejdere aktivt i forbindelse med rekruttering og opfordrer dem til at anbefale personer i deres netværk, som de mener, ville være et godt match til Accenture. Vi har stor glæde af at benytte vores medarbejderes eksterne netværk og viden til at spotte talenter. Det er en uundværlig kilde for os, fordi medarbejdernes netværk giver en indsigt i personer og virksomheder, som på afstand er svær at have det rette kendskab til.
Heidi Hammerlund, Country HR Lead, Accenture

Når vi har en ledig stilling, kan den ses på vores hjemmeside og LinkedIn. Både ledere og medarbejdere deler aktivt vores stillingsopslag i deres netværk, men alle interesserede i stillingen skal ansøge online via rekrutteringssystemet. Vi har ikke rekrutteringer, der foregår udelukkende via netværk, som ikke bliver slået op med en jobannonce.
Michael Fagernæs Knudtzen, HR-chef, HOFOR

Vores fokus vil altid være at få den bedste kandidat til jobbet, og vi investerer gerne i at sikre dette. Vi ansætter bestemt kandidater, som er henvist gennem netværk, men vi går ikke på kompromis ift. målet om at få den bedst kvalificerede kandidat til jobbet.
Pernille Ormholt Vang, Head of HQ, HR & HR Legal, Maersk Group

Det er ikke muligt at sætte et specifikt tal på vores rekruttering via netværk, men vi forsøger at bruge vores medarbejdere aktivt, fordi branchens dygtigste medarbejdere også har branchens bedste netværk. Netværk kan generelt hjælpe til at skabe kontakter og dermed komme i betragtning, men det kan aldrig erstatte kvalifikationer. Kvalifikationer er vigtige og en forudsætning – netværk kan være nyttigt.
Lars Ulslev Johannesen, HR Director, Netcompany A/S

We do not have an exact number, but our employees in general are more than willing to give a hint if they see a certain match between someone from their network and a vacant position.
Niels Gregers Hansen, Head of HR, Nordea

De fleste stillinger besættes via jobopslag, men ca. 40-50 % af vores stillinger besættes via vores eget netværk. Vi tror meget på, at de kandidater vi får via vores netværk, både er fagligt stærke, og at de vil passe godt ind i vores virksomhed.
Hanne Taarup, HR Director Denmark, Schneider Electric

Netværk er en rigtig god kilde til et godt match - også i SKAT. Rekruttering via netværk er ofte forbundet med tryghed - både kandidater og arbejdsgiver har en mere personlig relation i processen, og med netværksbaseret rekruttering følger også en vis anbefaling. For os er netværk alt fra dialog på de sociale medier over messedeltagelse, til SKAT-ansattes personlige netværk.
Anders R. Andersen, HR-chef, HR-partnere og Rekruttering, SKAT

Hvordan bruger I de sociale medier i jeres rekruttering?

Sociale medier er en god måde for os at være i kontakt med potentielle medarbejdere fra hele verden. Vi benytter eksempelvis sociale medier til at fortælle om, hvordan vi muliggør global handel samt om vores kultur og værdier. Sociale medier er naturligvis også en god platform til at fortælle om ledige stillinger.
Pernille Ormholt Vang, Head of HQ, HR & HR Legal, Maersk Group

Vi benytter i høj grad de sociale medier til at give et retvisende billede af, hvad det vil sige at være ansat i Netcompany gennem vores opdateringer. De sociale medier giver også en god platform til at komme i en mere uformel dialog med vores følgere. Derudover skriver vi altid, når vi deltager på messer eller karriereevents, hvor du kan møde vores konsulenter fysisk og høre mere om karrieremulighederne.
Lars Ulslev Johannesen, HR Director, Netcompany A/S

Nordea has an active presence on LinkedIn where we automatically post all our job slots. Some HR Partners and managers also have the “Recruiter”-account on LinkedIn to be able to search and communicate for candidates.
Niels Gregers Hansen, Head of HR, Nordea

Vi bruger LinkedIn i forbindelse med rekruttering i HOFOR, og lægger jobannoncer på vores corporate LinkedIn-side. Vi ved, at vores medarbejdere kender en masse dygtige mennesker, og de er derfor velkomne til at sende et stillingsopslag videre, hvis de kender nogen, de mener, kan passe til det pågældende job. Både ledere og medarbejdere deler vores jobannoncer, og på den måde når vi længere ud i det faglige netværk.
Michael Fagernæs Knudtzen, HR-chef, HOFOR

Vi bruger de sociale medier så meget som muligt og opfordrer også vores ledere og medarbejdere til at gøre det samme. Vi tror på, at vi får de bedste medarbejdere via vores eget netværk. Her er de sociale medier med til at gøre en afgørende forskel på den kontaktflade, vi har mulighed for at nå ud til.
Hanne Taarup, HR Director Denmark, Schneider Electric

SKAT er godt repræsenteret på de sociale medier, og det benytter vi os af. LinkedIn havde for eksempel en afgørende rolle for, at vores unge talent Rie Scheuermann blev gjort opmærksom på SKAT som arbejdsgiver. Rie er nyuddannet cand.it, og som mange andre unge velbevandret i de sociale medier. Hendes hverdag i SKAT er beskrevet i KarriereVejviseren 2016.

Vi ved, at der er stor konkurrence om de bedste kandidater. Derfor arbejder vi kreativt med de sociale medier som rekrutteringskanal. Eksempelvis træner vi vores ledere i at bruge LinkedIn, dels som et medie til personlig & corporate branding, og dels som et værktøj til at komme i kontakt med potentielle medarbejdere.
Anders R. Andersen, HR-chef, HR-partnere og Rekruttering, SKAT

Læser I en ansøgers profil på Facebook eller LinkedIn, eller Googler I dem?

Afhængig af profilen vi søger, benytter vi i en vis udstrækning de sociale medier til at supplere det billede, som vi har fået via CV og ansøgning. Derfor er det en god idé, at du kigger på dine profiler på de sociale medier og sikrer, at de er opdaterede, og at der er sammenhæng mellem budskaber og ansøgning. Ligeledes kan du med fordel altid overveje den måde, du kommunikerer på de sociale medier og de ting, du poster, da ikke kun venner, men også kollegaer og arbejdsgivere som oftest kan se det.
Lars Ulslev Johannesen, HR Director, Netcompany A/S

Vores interesse kan vækkes på de sociale medier, og kandidater med interesse i SKAT er meget velkomne til at netværke og følge os igennem de sociale medier. I SKAT ønsker vi de gode og hele medarbejdere - men ansøgernes private profiler vil vi ikke begynde at vurdere som en fast del af rekrutteringsprocessen. Når vi læser en ansøgers profil, vil det primært være på LinkedIn.
Anders R. Andersen, HR-chef, HR-partnere og Rekruttering, SKAT

Det er den rekrutterende leder, der står for screening af ansøgninger, da det er lederen, der ved præcis, hvad de har brug for af kompetencer hos den kommende medarbejder. På den måde sikrer vi, at vi udvælger de kandidater, der er bedst egnet til den konkrete stilling. Hvis lederen har brug for yderligere informationer ud over det fremsendte, kan de enten kontakte kandidaten direkte eller benytte sig af online muligheder såsom LinkedIn.
Michael Fagernæs Knudtzen, HR-chef, HOFOR

Vi benytter LinkedIn og andre medier proaktivt for at opnå en større viden om vores ansøgere.
Pernille Ormholt Vang, Head of HQ, HR & HR Legal, Maersk Group

Some HR Partners and managers have the “Recruiter”-account on LinkedIn to be able to search and communicate for candidates.
Niels Gregers Hansen, Head of HR, Nordea

Vi benytter mest LinkedIn - både til at finde kandidater og gennemgå de kandidater, vi eventuelt får anbefalet via vores netværk. Vi benytter også google til at se, hvilke andre informationer vi kan finde om eventuelle kandidater.
Hanne Taarup, HR Director Denmark, Schneider Electric

Hvordan kan man bedst bruge Facebook, LinkedIn og andre sociale medier til at komme i kontakt med jer?

Vi annoncerer vores graduatestillinger både på vores Facebookside og på LinkedIn. På vores Facebookside kan man se, hvor og hvornår vi afholder events, som er målrettet forskellige studieretninger og interesser. Det er altid en fordel for vores kandidater at møde os personligt til vores events for få det rigtige billede af Accenture som virksomhed og arbejdsgiver samt for at skabe en relation.
Heidi Hammerlund, Country HR Lead, Accenture

Jeg vil først og fremmest opfordre til, at man følger HOFOR på LinkedIn. Det giver den fordel, at man kan følge med i nyheder, vores spændende projekter og ledige stillinger. Vi lægger det også på LinkedIn, når vi har events eller deltager på karrieremesser, hvor det vil være muligt at møde os.
Michael Fagernæs Knudtzen, HR-chef, HOFOR

Vi opfordrer alle, som er interesserede i vores virksomhed, til at følge os på de sociale medier for at få en større indsigt i, hvad vi laver - men også for at være aktivt i dialog med os om hvilke karrieremuligheder, vi kan tilbyde.
Pernille Ormholt Vang, Head of HQ, HR & HR Legal, Maersk Group

Det er altid en god idé at gøre opmærksom på sig selv og sine kompetencer ved hjælp af en LinkedIn-profil. Jo flere ord du sætter på, hvad du kan, desto større sandsynlighed er der for, at du dukker op i forskellige søgninger. Vi modtager gerne henvendelser på vores sociale medier, Facebook, LinkedIn, Google+ og Instagram, men du kan også sende os en mail og gøre opmærksom på, at du er interesseret i en karriere hos os.
Lars Ulslev Johannesen, HR Director, Netcompany A/S

Vi er en stor kompleks virksomhed med over 170.000 medarbejdere globalt, og derfor er de digitale muligheder et super vigtigt værktøj til at kommunikere og holde kontakt. Derfor byder vi også alle velkommen til at kontakte os via de sociale medier, hvor LinkedIn pt nok er dér, hvor det vil være mest oplagt, ligesom vi kontakter potentielle kandidater via LinkedIn.
Hanne Taarup, HR Director Denmark, Schneider Electric

Man finder SKAT på alle de største sociale medier, og vi har dedikerede medarbejdere på opgaven til at arbejde strategisk og operationelt med de sociale medier. Vi har vores redaktør, der er tovholder på alle indlæg, og så har vi medarbejdere fra vores Kundeservice, der besvarer mere skattefaglige spørgsmål på Twitter, Facebook og LinkedIn. Særligt via LinkedIn henvender vi os til aktive og potentielt aktive jobsøgere.
Anders R. Andersen, HR-chef, HR-partnere og Rekruttering, SKAT





Brugerkommentarer