Del din succes til jobsamtalen

Tror du, at du skal sælge dig selv til jobsamtalen? Så har du ifølge forsker ikke de bedste chancer for at få jobbet.

Iben Jensen er professor ved Aalborg Universitet, og hun har været til flere jobsamtaler end de fleste kan prale af: ”Jeg har været til lige knap 100 jobsamtaler i Danmark og udlandet.”

Ifølge hende er det ikke de største pralhalse eller dem med den længste liste af succesfulde tiltag, der får jobbet. Faktisk er det dem, der har overskud til at dele deres succes:

”Du skal skabe en god fortælling, hvor det ikke er dig der har skabt alle mulighederne. Alle ved, at man kun kan dele sin succes, hvis man har overskud, så dem der får jobbet bruger sådan en overskuds-diskurs.”

Spørgsmålet er det samme – men det er svaret ikke

Iben har været til jobsamtaler omkring stillinger med alt fra billetkontrollører til trainees i store internationale virksomheder. Ifølge hende er der ikke stor forskel på de spørgsmål der bliver stillet, men kravene til svaret er forskellige:

”Man spørger egentlig efter det samme, men alt efter jobpositionen, forventer man et simpelt eller komplekst svar. Jo mere uddannelse jobbet kræver, jo mere komplekst svar forventer man.”

Tal virkelighedens sprog

Selvom der bliver forventet et komplekst svar til jobsamtalerne, så skal akademikere dog ifølge Iben Jensen passe på med, at binde deres argumentation op på viden fra universiteterne.

”Man må endelig ikke tale alt for akademisk, hvilket særligt er noget nyuddannede akademikere skal lære. Man skal for eksempel ikke referere til teori, men bruge sin teoretiske indsigt til at forstå de problemstilling jobbet kræver. Ude i virkeligheden skal man tale virkelighedens sprog.”

Hvilke opgaver har virksomhederne i virkeligheden? ►►

Det er i stedet vigtigt, at fokusere på de tidligere bedrifter eller opgaver, som man har løftet godt – og dermed styrker en i opgaven. Man er mest overbevisende, hvis man er oprigtig i sin beskrivelse.

”Man kan godt sige, at man kan lide at få jord under neglene. På den måde viser man, at selvom man kommer fra et universitet og har et højt gennemsnit, så kan man godt lide at ruske i de ting, som har med virkeligheden at gøre.”

Kommunikationsmønstre går igen

Selve måden du italesætter dig selv på er det vigtigste, og den bedste måde at gøre det på er det samme - uanset hvilken stilling du er til samtale om:

”Du skal ligesom fortælle i spændingskurver. Der må gerne være lidt drama og problemer i de tidligere erfaringer, men så fandt du ud af hvad du skulle gøre og løste problemet,” siger Iben Jensen og fortsætter: ”Det vigtige er narrativet om, at udfordringen er blevet løst. Man skal fortælle gode, opadgående historier”

Den lille helt i hverdagen

Netop kernen i at kunne skabe en narrativ fremstilling er en stor del af den succesfulde jobsamtale. Iben opsummerer vigtigheden af narrativet i én sætning: ”Jo bedre du er til fortællinger, jo sikrere er du på jobbet.”

Er du først blevet kaldt til samtale, så handler jobsamtalen sjældent om dine faglige kvalifikationer – dem har du allerede dokumenteret. Det handler i højere grad om iscenesættelse indenfor den norm, som er efterspurgt i jobbet.

”Den der er bedst til at fremstille sig selv som den lille helt i hverdagen, er den der får jobbet.”

Del din succes og få jobbet

Selvom det kan virke som en god idé at fokusere på sin egen succes til jobsamtalen, så er der ifølge Iben Jensen nogle typer, som oftere ender med at få tilbudt stillingen:

”I min undersøgelse fandt jeg en gruppe ansøgere, som jeg kaldte ’de forførende ansøgere’. Der er dem, der kan lægge et hvert ansættelsesudvalg ned. Det denne gruppe kan er at være initiativrige, dygtige og samtidig være utroligt ydmyge. I stedet for at fortælle om alle deres bedrifter, som noget de alene har opnået, så fortæller de, at de har været så priviligerede at have fået chancen for at være leder for en spændende medarbejdergruppe etc. De peger på de muligheder, som tilværelsen eller medarbejdere har givet dem.”

Mangler du jobmuligheder? Find dem her ►►

Så i stedet for at fokusere på det egocentriske narrativ, så bliver tidligere medarbejdere, chefer og kolleger inddraget i det succesfulde narrativ.

”Man skal ikke bare gå ind og fortælle, at man er helt fantastisk, man må gerne underspille det. Så man er stadig en helt, man er bare en underspillet helt,” slutter hun.


jobsamtale succes dele gavmild ekspert guide




Brugerkommentarer


Læs også....



Andre artikler