Uopfordret ansøgning - hvordan vil du sælge dig selv?

Når du skriver en uopfordret ansøgning, så er modtageren ofte ikke bevidst om nødvendigheden af at ansætte en med dine kompetencer. Derfor skal du hurtigt sørge for, at modtageren bliver interesseret i din profil. AIDA er en kommunikationsmodel som let og flydende kan få skabt opmærksomhed – og forhåbentlig føre til en ansættelse.

2023-04-27 14:02:00
Move On

Når du skriver en uopfordret ansøgning, så er modtageren ofte ikke bevidst om nødvendigheden af at ansætte en med dine kompetencer. Derfor skal du hurtigt sørge for, at modtageren bliver interesseret i din profil. AIDA er en kommunikationsmodel, som let og flydende kan få skabt opmærksomhed – og forhåbentlig føre til en ansættelse.

Hvad betyder AIDA?

Helt simpelt består AIDA-modellen af fire elementer:

  1. Attention = Opmærksomhed 
  2. Interest = Interesse 
  3. Desire = Købelyst
  4. Action = Handling

Oprindeligt er modellen brugt til markedsføring og kommunikation, men tankegangen bag kan også bruges til at styrke din ansøgning eller ”pitch” til en potentiel arbejdsgiver.

Sådan bruger du AIDA:

Ansøgningen inddeles i fire forskellige indbyrdes afhængige afsnit. Du kan med fordel starte med at gøre inddelingen tydelig imens du skriver, og senere lade afsnittene flyde mere sammen.

Attention

Overskriften er det første, modtageren ser på din ansøgning - og den skal fange modtagerens opmærksomhed og give appetit på mere!

Overskriften må meget gerne referere til det job, du søger, eller den funktion du vil besætte.

Overskriften viser, om du forstår kulturen i virksomheden – Er den f.eks. seriøs, frisk eller provokerende? Du skal – i én sætning – vise hvad du kan bidrage med. En overskrift kan for eksempel se således ud: ”Jeg kan øge salget med 20%”, ”Jeg giver jeres ord magten på sociale medier” eller ”Ny medarbejder – nye muligheder”.

Interest

Du har nu fanget modtagerens opmærksomhed og skal i gang med at skabe interessen for dig og din profil. Som udgangspunkt har modtageren på dette tidspunkt primært interesse for virksomheden og dennes kommercielle behov.

Din udfordring er derfor at få forklaret, hvilke egenskaber du har, og hvordan disse kan styrke virksomheden. Her kan du med fordel bruge de værdier, som virksomheden selv indeholder og efterspørger.

Desire

Nu har du henledt virksomhedens opmærksomhed på hvem du er og hvilke kompetencer du har. Nu skal du have fortalt, hvad det er du har tænkt dig at gøre i forhold til de opgaver, som virksomheden konkret har – hvis du tager udgangspunkt i en jobannonce, så brug endelig virksomhedens egne ord. Fortæl også hvordan du i praksis har tænkt dig at løfte opgaven.

En god grundmodel at arbejde med kan være: [X + Y = Z]

X = Uddannelse Y = Erfaring Z = Resultat

Eks.: ”Med uddannelse som cand.ling.merc. har jeg erfaring med at skabe kontakt med henblik på salg [X], og kan med min erfaring som sælger i Supersalg A/S [Y] øge omsætningen med forventede 20% [Z]”

Action

Denne del af ansøgningen kan foregå på to måder:

  • Den afventende: Du skriver dine kontaktoplysninger på, og opfordrer virksomheden til at kontakte dig med henblik på en snak.
  • Den opsøgende: Du skriver dine kontaktoplysninger på ansøgning, men gør opmærksom på, at du vil tage (telefonisk/personlig) kontakt til virksomheden.
160.547 læsere
Opdateret d. 27.04.2023

Læs også...


Opfordret ansøgning
Du har fundet et stillingsopslag, som du bare MÅ søge, og nu gælder det om at pudse tastaturet af og få skrevet en god opfordret ansøgning. Her får du vores guide til, hvad der bør være i din ansøgning – og ikke mindst, hvordan du kommer til at fremstå som den uundværlige medarbejder.
Move On Career
3 ansøgningstips der giver flere jobsamtaler
Se hvordan du udformer din jobansøgning, så den bliver attraktiv for arbejdsgiveren. Du får tre eksempler på, hvordan du helt konkret kan vise, at du omsætter din arbejdstid til værdi på bundlinjen.
Gæsteblogger Danny Thøgersen (fagansvarlig hos CampFuture)
Sådan bliver din ansøgning læst
Hvis du skal skrive en jobansøgning, er det vigtigste, at den bliver læst. Og læst til ende. Det gælder uanset, om du har 5, 10, 15 eller 20 års erfaring. Om du er nyuddannet. Om du er studerende. Det er vigtigt, at din ansøgning bliver læst. Naturligvis.
Frederik Fisker Wæhrens (gæsteblogger - frauddannelsetiljob.dk)
HR-cheferne om opfordret ansøgning
Hvad skal en god ansøgning indeholde og hvilke fejl bør man holde ekstra øje med? HR-chefer fra nogle af Danmarks største virksomheder giver et bud.
Redaktionen, Move On Career
HR-cheferne om uopfordret ansøgning
Hvad er vigtigt at huske, når man skriver en uopfordret ansøgning? HR-chefer fra nogle af landets største virksomheder giver et bud!
Redaktionen, Move On Career
Den hyppigste fejl i jobansøgningen
Se hvad 9 ud af 10 ansøgere mangler at uddybe i deres jobansøgning, men som arbejdsgiverne er meget interesserede i at høre om - og få svaret på, hvorfor værdiskaberen får langt flere jobsamtaler end den faglige specialist.
Gæsteblogger Danny Thøgersen (fagansvarlig hos CampFuture.dk)
Jobansøgningen: hvad skal den gøre for dig?
Når du skriver en jobansøgning på baggrund af et jobopslag, er det fordi, du gerne vil have jobbet. Men hvad er egentlig det præcise formål med en ansøgning – hvordan skal den bringe dig nærmere en ansættelse? Vi har spurgt brandingekspert Ricki Nielsen og karriererådgiver Paula Taina-Nielsen.
Move On Career
Uopfordret ansøgning
Beskriv dit tilbud og din motivation meget konkret - og vær opmærksom på timingen, når du søger uopfordret!
Move On Career
Gør ansøgningen troværdig
Jobansøgningen er en kommende arbejdsgivers første indtryk af dig. Sørg derfor for, at indtrykket er troværdigt.
Move On
Sådan skriver du et godt CV
Curriculum Vitae betyder livsløbebane, og formålet med det er at præsentere alle dine erfaringer kort og præcist - en oversigt over dine erhvervserfaringer, din uddannelse, dine studiejob, dine sprog- og it-kundskaber, personlige interesser osv.
Redaktionen, Move On Career
Slut din ansøgning af med saft og kraft
Det første indtryk tæller. For mig tæller det sidste indtryk også. Læs her om to skabeloner for hvordan du afslutter din ansøgning
Kristian Jensen, DetGodeJob.dk
HPT