Guide: Få en LinkedIn profil



Når du opretter en LinkedIn-profil, skaber du samtidig en online, og søgbar, version af dig selv. Følgende punkter giver et godt afsæt for en god profil:

1. Billedet

Et vellignende billede er et must. Det er langt mere sandsynligt at din profil bliver læst, og at andre vil gå i dialog med dig, hvis du har et billede på din profil. Hold det enkelt og professionelt, og undlad forstyrrende elementer i baggrunden.

Det mest anvendte er et ”venligt pasfoto”, eller et billede af dem selv i en arbejdssituation. Brug gerne samme billede på dit fysiske CV for at sikre sammenhæng, og overvej om du vil styrke dette ”brand” på tværs af dine online profiler, ved at bruge samme billede på eksempelvis twitter, google osv.

2. Headline

Headlinen er muligvis den vigtigste tekst du formulerer på LinkedIn. Ligesom dit navn og dit billede, er den en del af det digitale fingeraftryk du efterlader på sitet hver gang du deler, liker, poster eller kommenterer.

Den bliver set, også udenfor din profil. Din headline skal være sigende, og give folk lyst at klikke ind, og læse mere om dig. Samtidig er det et af de steder hvorfra en søgning på LinkedIn henter sine resultater.

Så hvad er mest sigende og søgbart af disse to headlines: 1: ”Jobsøgende Cand.mag” eller 2: ”Nyuddannet kandidat med styr på projektstyring og flair for IT”. Hint: Det er ikke nummer 1…



3. Summary

Summaryet skal afspejle dig. Og din faglighed. Det findes der uendeligt mange tilgange til hvordan man gør bedst, men udfyldes skal det, da det typisk er det første man læser hvis man har klikket sig ind på din profil. Hvad man skriver er oftest situationsbestemt.

Som studerende kan afsættet være dit faglige fokus på studiet, som arbejdssøgende kan det være formuleret som en art uopfordret ansøgning og er du i job så vil du typisk få mest ud af tage afsæt i din aktuelle ansættelse og de kompetencer du har i spil der. Herudover er der også forskelle brancher imellem, da eksempelvis programmører oftest kan nøjes med at skrive få velvalgte linjer om de programmeringssprog de mestrer, hvorimod man som humanist typisk vil have brug for mere tekst.

Et godt summary tegner ”det hele billede” af dig, og er ikke fyldt med ord som ”fleksibel”, ”holdspiller” og ”engageret” – for hvem er ikke det? Et godt summary fortæller en historie der illustrerer hvem og hvad du er.

Et godt summary fortæller en historie der illustrerer hvem og hvad du er. Som fx Nathalie Camilla Larsen (retoriker med ekspertise i sociale medier), der i sit summary bl.a. skriver:

”Sociale medier får mig up-and-going: Og det er bogstaveligt talt. Jeg falder i søvn med min smartphone i hånden og swiper mig igennem nyheder og mit Twitter-feed, som det første, når jeg vågner.”

Jeg har aldrig mødt Nathalie, men jeg har allerede et ret godt billede af hvem hun er.

4. Sprog

Valg af sprog er et dilemma for mange, men egentlig er det ganske simpelt: Hvilket marked orienterer du dig mod? Hvis du ser dig selv på det danske arbejdsmarked, i et miljø hvor dansk er det talte sprog, så bør din profil naturligvis afspejle dette. Hvis du derimod har øjnene rettet mod internationale muligheder, og koncerner hvor engelsk er vanlig tale, så bør profilen være på engelsk. Men du behøver slet ikke at vælge.

Der findes på LinkedIn en funktion hvor du kan have din profil på flere sprog. LinkedIn vil så sørge for at de internationale kontakter får vist den engelske udgave, og de danske den danske. Det er ret smart, og virker (næsten) hver gang. Du skal dog selv stå for oversættelsen, og vedligeholdet af begge udgaver af din profil. Ingen Google Translate her – heldigvis.

5. Anbefalinger

En god måde at få ekstra tyngde bag sin profil, er ved at få andre til at anbefale dig. Hvis en tidligere chef, kollega eller samarbejdspartner giver dig et par ord med på vejen på din profil, vil de helt sikkert blive læst med interesse af andre, da de giver et andet perspektiv på dig end det du selv kan formulere.

En god måde at få anbefalinger på er at spørge efter dem (det må man altså godt), eller at anbefale andre som man synes har gjort sig fortjent til det. De der giver, ender som regel med at få…

6. Kompetencer

Sørg for at have anført dine kompetencer i sektionen ”Skills & Expertise”. De er søgbare, og giver derudover læseren af din profil mulighed for hurtigt at danne sig et overblik over dine færdigheder. Du kan hente inspiration til kompetencer, ved at klikke rundt på andres profiler, og ved eksempelvis at besøge en side som jobbing.dk der er god til at foreslå dig kompetencer baseret på din baggrund.

7. Mere end bare job

Mange tror at de som nyuddannede ikke rigtig har noget at skrive på deres LinkedIn-profil, men det er sjældent tilfældet. Har du været spejderfører?

Været med til at arrangere et sports-stævne? Passet børn, eller lavet kaffe på en travl café? Vores kompetencer er altid i spil, og det er ofte i kombinationen af vores faglighed og vores personlige kompetencer at vi bliver unikke i andres øjne.

Det kræver en grundig selv-indsigt, og reflekteren – men det er tid og tanke der er uendeligt godt givet ud. Få det hele dig med, også dit frivillige arbejde, for det er jo ikke kun det du får løn for du er god til? Et eller andet sted er der en fortælling om dig og din faglighed – og det er den en arbejdsgiver vil høre.

8. Mere end bare data

Hvad angår din studieaktivitet, kan det på samme måde anbefales at du ikke bare anfører at du læser det og det fag i den og den periode.

Suppler det med lidt tekst: Hvad er dit fokus her? Hvorfor interesserer det dig, og hvilke perspektiver åbner det evt. for dig? Ganske få velvalgte linjer kan vise dit engagement – uden at du overhovedet behøver at bruge ordet.

9. Hent inspiration

En god måde at få inspiration til sin egen profil, og opsætningen af denne, er at klikke ind på en masse andre profiler. Eksempelvis på kandidater der har en baggrund der ligner din, eller kandidater der sidder steder du finder interessant.

Husk at de vil kunne se du har været forbi (medmindre du har deaktiveret dette i dine indstillinger), så vær forberedt på at de muligvis også vil klikke tilbage på din profil. Eller spørge dig om hvad der fik dig forbi. Her skal du selvfølgelig, som altid, svare ærligt:
Du søgte inspiration, og fandt deres profil/position interessant. Vil du efterfølgende gerne invitere en person til dit netværk, så husk endelig at knytte et par ord på din invitation. Det viser at du har investeret i hvert fald et par sekunder mere end et klik i dem…

10. Øje for detaljen

Det sidste råd er en kende indlysende, men alligevel vigtigt at få med: Undgå stavefejl, og vis gerne at du har investeret tid i din profil. Sørg for at du har dine kontaktoplysninger i det rigtige felt – og ikke bare skriver dit telefonnummer i din headline. Det virker på mange en smule desperat, og derudover er det i strid med LinkedIns politik.

Sørg også få at få gjort din såkaldte URL personlig. Som udgangspunkt vil linket til din profil ende med en lang række tegn som ikke giver mening for nogen, men det er muligt at ændre denne således at linket til din profil tager sig bedre ud. Eksempelvis i din mail-signatur og i dit CV.

Endelig kan du lege lidt med at flytte rundt på din profil. Skal dit summary være det første man læser? Eller måske din studieaktivitet? Det er muligt at flytte rundt på sektionerne, og også den vej igennem give din profil et mere personligt præg.


LinkedIn profil professionel online sociale medier




Brugerkommentarer


Læs også....



Andre artikler