Fire råd til at gøre dit online CV synligt

Din online profil udgør i dag et komplet billede af din erfaring og dit livsforløb - det er med andre ord blevet dit digitale CV.

Men hvordan udnytter du de digitale muligheder? Det ved SEO-ekspert Martin Jørgensen, der arbejder for det online marketingbureau AW Media, der blandt andet driver prissammenligningssiden Mikonomi.dk. Han giver her svar på fire vigtige spørgsmål om optimering af din online profil.

Hvordan får man lettest fremhævet de rigtige ting ved sin online profil?

»Det handler meget om, at man som kandidat formår at fremhæve sine kompetencer og de stillingsbetegnelser, der relaterer sig hertil. Kort fortalt skal man tænke som en arbejdsgiver eller en headhunter og spørge sig selv, hvilke søgeord, de vil anvende, når de skal finde kandidater til deres ledige jobs.

Lav derfor en liste med relevante søgeord opdelt i kompetencer og stillingsbetegnelser, og sørg herefter for at inddrage disse ord, når du udarbejder profiler og beskrivelser på forskellige medier. Dog er det vigtigt, at du fokuserer på “de vigtigste”, så det ikke ender ud i, at du bliver alt for ukonkret. Det er en god idé, at man som kandidat overvejer, om der er flere stillingsbetegnelser der dækker samme jobfunktion. Et tydeligt eksempel er sælgerne, hvor stillingsbetegnelsen nogle gange er Key Account Manager, mens den andre gange blot hedder Salgskonsulent. Her er det vigtigt, at man inddrager begge dele på en logisk måde. Det skal man gøre for at appellere til så mange søgninger som muligt. Det er nemlig ikke alle, der bruger de samme ord.

Når man udarbejder jobbeskrivelser, er det endvidere en god idé at være konkret. Hvis vi anvender sælgerne som eksempel igen, så bør man i stedet for blot at skrive “Salgskonsulent” i sin jobbeskrivelse, være mere specifik og skrive “Salgskonsulent inden for telefonløsninger til private og erhverv”. På den måde kan man ramme flere søgninger, og så virker det også bare mere professionelt og håndgribeligt for headhunterne.«

Er der nogen medier, som er bedre end andre til ens online profil?

»Jeg er selv ansvarlig for et par studentermedarbejdere og praktikanter, og det vi altid anbefaler dem er, at de laver en professionel LinkedIn profil, men samtidig også deres eget personlige website.

Websitet fungerer egentlig som et online CV ligesom LinkedIn. Forskellen på de to medier er, at det personlige website er mere personligt, og  man får på den måde bedre mulighed for at vise sig som person. Derudover giver det personlige website også mulighed for at udarbejde artikler/blogs inden for områder som berører ens kompetencer. På den måde kan man uddybe sine kompetencer og vise sin ekspertise. Har man et personligt website med godt indhold, kan man også blive fundet på søgninger der ikke er relateret direkte til et specifikt job, men som i stedet er med til at skabe et brand, der måske resulterer i fremtidige jobhenvendelser.«

Kan man skade sin online profil med SEO?

»Det kan man i princippet godt, men hvis du blot formår at inddrage de relevante søgeord på en logisk måde og samtidig er forholdsvis velskrivende, så anser jeg det ikke for et særlig sandsynligt scenarie. Det handler om, at du ikke overoptimerer dine profiler ved at kaste alle tænkelige søgeord ind i én pærevælling.«

Hvordan kan man ”skjule” ting, man tidligere har lavet?

»Det kan være svært at skjule, hvis et kendt medie har skrevet en negativ artikel der bliver fundet i søgeresultaterne om én. Det kræver, at du kan ranke over de negative artikler, hvilket du kan gøre ved at sprede dig så bredt ud som muligt online. Det kan du gøre ved at oprette flere personlige websites og CV’er i de forskellige CV-databaser.«


SEO CV Online Profil Digitale Muligheder




Brugerkommentarer


Læs også....



Andre artikler