Markedsfør dig selv som professionel

Vi hører det hele tiden: Traditionel jobsøgning er kun én vej at gå mod drømmejobbet. At synliggøre sig selv i de rette fora er lige så vigtigt. Men hvordan gør du?

2020-02-20 09:17:00
Move On

Vi har spurgt tre eksperter, hvordan du bedst udnytter de sociale medier, karrieremesser og dit netværk til at sælge den viden og de kompetencer, du samler under dit studie. Og det fælles budskab lyder, at opbygning af netværk og et troværdigt, personligt brand ikke er et hurtigt fiks, men et projekt, der ikke handler om at sælge sig selv, men om at være aktivt til stede.

Målet er inspiration og information

”Networking handler om at være åben og nysgerrig. Målet er at komme i kontakt med mennesker, der på sigt kan skaffe dig vigtig information om virksomheder og jobs,” siger netværksekspert og ejer af rådgivningsvirksomheden JUNGE Charlotte Junge.

Vejen ind til virksomheders eller andre arbejdspladsers ”gatekeepers” kan starte på LinkedIn eller med et kaffemøde - alt efter hvordan du har det bedst. Vigtigt er det, at du ikke i første omgang skal fokusere på, om din kontakt kan give dig et job, men i stedet bede om viden og inspiration:

”Du skal ikke søge job direkte i dit netværk. Dit netværk og deres netværk skal du anvende til at få viden og kontakter, der kan hjælpe dig med at finde jobmuligheder og f.eks. fortælle dig, hvad du skal huske at skrive i din ansøgning og viden du kan bruge til eventuelle samtaler,” fortæller Charlotte Junge.

Hun ved, at man som nyuddannet kan have svært ved at se, hvorfor tiden skal bruges på netværk. Men selvom det kan være svært at se den kortsigtede nytte af netværk, er det ifølge hende aldrig spild af tid:
”Networking vil altid gøre dig vant til samtalesituationen og til at svare kort og præcist på, hvad du kan tilbyde, holde dig opdateret på, hvad der sker inden for de områder, du søger og udvikle din netværkskompetence, hvilket i næste led kan øge din værdi, da virksomheder i stigende grad efterspørger medarbejdere, der er dygtige netværkere,” siger hun.

Kom ud over stepperne og deltag!

Som seniorrådgiver hos Digital Advicer kender Ask Hybel de sociale mediers veje og vildveje særdeles godt. Han oplever at mange – også nyuddannede og jobsøgende – har helt ubegrundede barrierer i forhold til at deltage i faglige debatter online. Men holder man en god tone, er der ingen grund til ikke at deltage:

”Brug det momentum du har, når du er færdiguddannet, til at stille friske, faglige spørgsmål og italesætte den viden og undren, du har tilegnet dig på dit studie,” siger Ask Hybel. Selvom det kan virke grænseoverskridende som ung og studerende at deltage i debatten, er det vigtigt at huske, at du ikke behøver at opfinde den dybe tallerken hver gang, du skriver noget: ”Vær aldrig bange for at for skrive noget, du synes kan virke banalt. Der vil altid findes andre, der ikke er eksperter på dit felt – og som synes, at dine kommentarer er interessante.”

Hvis en virksomhed fornemmer, at den viden og værdi, du repræsenterer online, kan trækkes ind i virksomheden – så er man nået langt.

Troværdigheden opbygges langsomt

Ifølge Ask Hybel sker det sjældent, at virksomheder ansætter nye medarbejdere udelukkende på baggrund af deres online tilstedeværelse. Men når du søger job, er det alligevel vigtigt at være opmærksom på, at en stærk online troværdighed kan styrke din profil som kandidat i en ansættelsesproces:

”Hvis en virksomhed fornemmer, at den viden og værdi, du repræsenterer online, kan trækkes ind i virksomheden – så er man nået langt,” siger Ask Hybel.

Han suppleres af Anders Birch, der er karriererådgiver på Københavns Kommunes Karrierestedet. Ifølge ham kan man næsten ikke overvurdere betydningen af online-tilstedeværelsen i forhold til rekruttering: ”Der er en løbende udvikling, og pilen peger kun i retning mod, at online-medier får større og større betydning. Vi nærmer os langsomt amerikanske tilstande, hvor 9 ud af 10 virksomheder laver online baggrundstjek af kandidater før ansættelse, og hvor mere end halvdelen af disse angiver, at de støder på indhold, der gør, at kandidater bliver frasorteret,” siger Anders Birch.

Online-tilstedeværelser er mere end selvprofilering

Udgangspunktet for succesfuld personlig branding handler ikke om, hvorvidt du er til stede på både Facebook, Twitter og LinkedIn, men om du er aktivt deltagende i de rette fora og faglige netværk, hvor du får din faglighed og dine evner i spil online.

Ask Hybel understreger, at vejen til synlighed ikke er et quick fix, men at det sker ved langsomt at opbygge en faglig troværdighed: ”Troværdigheden opbygges gennem andres oplevelse af dig, og den oplevelse opstår gennem kommentarer, spørgsmål og links, du lægger op online. Derfor skal du udvælge netværk og fora, hvor du føler, at du har noget at bidrage med – til en start gerne bare kommentarer på andres opslag.”

START MED Akademikernes Jobbank på LinkedIn

Anders Birch råder både nyuddannede og erfarne til at være aktive på LinkedIn, selvom de ikke står og mangler job nu og her: ”Flere og flere danske virksomheder opretter profiler på LinkedIn, som det er oplagt at følge for at få brugbar indsigt, hvad enten man søger opfordret eller uopfordret. Desuden kan man med få klik se, hvor andre med samme eller lignende baggrund som os har gjort karriere – og hvilke kompetencer, der ser ud til at rykke inden for ens branche eller jobtype.”

217.188 readers
Updated on 20.02.2020

Read also...


Årets karrieremesser i 2024
Er du på udkig efter drømmejobbet, eller har du lyst til at blive inspireret i din jagt på den rette arbejdsplads? Vi har samlet de kommende karriere- og jobmesser i hele landet!
Move On Career
HR-cheferne om sociale medier og netværk
Hvordan bruges netværket eller sociale medier i jobsøgningen? HR-chefer giver et par gode råd til din jobsøgning.
Redaktionen, Move On Career
Sådan får du mest ud af en karrieremesse
Gør dig klart hvad du vil have ud af messen – og husk, at en god dialog med en virksomhed også er en succes i sig selv, lyder det fra karrierekonsulent Mette Borch.
Interview - karrierekonsulent Mette Borch
LinkedIn på 3 niveauer
Lær de tre niveauer, som LinkedIn fungerer på, og få effektiviseret din jobsøgning på internettet.
Anders Samut Birch
Jobsøgning på Twitter
Twitter ses ofte som en lillebror til sociale medier som Facebook og LinkedIn. Men det er et glimrende redskab i jagten på et nyt job eller karriereudvikling. Medieekspert Andreas Johannsen giver her tre gode råd til, hvordan du bruger Twitter.
Interview med medieekspert Anders Johannsen
LinkedIn – dansk eller engelsk?
Hvilket sprog skal din LinkedIn-profil være på? Svaret er ligetil, men alligevel er det et spørgsmål jeg får løbende.
Kristian Jensen, DetGodeJob.dk
10 tips til at begå dig  på de sociale medier
Når du er jobsøgende, eller hvis du ønsker at fremme din karriere, er det vigtigt, at dine profiler på de sociale medier spiller 100 %. Se her hvordan du rammer tonerne rigtigt.
Move On Career
Netværk - vejen til jobbet
Vidste du, at du skal søge viden og kontakter, ikke job, i dit netværk? Læs netværksekspert Charlotte Junges råd til, hvordan du opbygger et stærkt netværk - og hvordan du skal bruge det.
Charlotte Junge
Create job ad
HPT