Vi lever i en tidsalder, hvor den digitale udvikling kan være yderst svær at følge med i. Den generelle vækst på online markeder er ikke til at tage fejl af, og populariteten af digitale ydelser er støt stigende. Langt de fleste virksomheder i Danmark forsøger at følge med i den konstante digitale udvikling, men det er en enorm udfordring, da udviklingen sker i så hurtig en grad. Der stilles store krav til virksomheders omstillingsparathed, og hvad der er best practice, kan være outdated blot få måneder efter. Selvom dette er en enorm udfordring for virksomheder, så bør du som jobsøgende se det som din mulighed. Dine digitale egenskaber bliver nemlig udelukkende vigtigere i jobsøgningen. De fleste stillinger, der i dag udbydes, har på den ene eller anden måde et digitalt præg. Og selvom jobbet som udgangspunkt ikke har noget digitalt over sig, så er det kun en fordel, hvis du er med helt fremme hvad e-business angår.
I denne artikel kigger vi lidt nærmere på hvilke digitale egenskaber, der kan blive værdifulde for dig, der ønsker at lande et job. Det er nemlig ganske forskelligt hvilke egenskaber, der skal være fokus på afhængigt af branche og virksomhedstype. Med dette skriv vil vi forsøge at give dig et helhedsbillede af, hvad den digitale udvikling giver dig af muligheder, og hvordan du kan få det optimale ud af disse muligheder.
Markedsføring på nettet er grundstenen i e-business
Først og fremmest er det vigtigt at definere e-business. Mange kommer fejlagtigt til at forveksle det med e-handel, som i bund og grund udelukkende kredser om handel på nettet. E-business er det overordnede term, der benyttes til at beskrive mulighederne, som IT giver virksomheder samt anvendelsen og udnyttelsen af IT-redskaber. Synes du også, at det er en bred betegnelse? Frygt ej, det ér en bred betegnelse. Det er blot vigtigt at huske på, at e-handel er en underkategori, som hører ind under den brede paraply af e-business.
Når man taler om e-business i brede termer, så er markedsføring og synlighed på nettet en absolut grundsten. Er man ikke synligt tilstede på nettet, så bliver man som virksomhed lynhurtigt overhalet indenom af konkurrerende virksomheder. Derfor er langt de fleste virksomheder i dag sultne efter at tilknytte personer, både fast og på freelanceaftaler, der kan være med til at skabe et endnu bedre fundament for en succesfuld online tilstedeværelse.
Et eksempel på en virksomhed, der til dagligt lever af at være synlig på diverse online medier, er din-ecigaret.dk. Der er her tale om en virksomhed, som via e-handel lever en succesfuld tilstedeværelse online, da kunderne nemt og hurtigt finder frem til de helt rigtige produkter. Kanaler såsom Google og Facebook er vigtige platforme at være tilstede på for din-ecigaret.dk, da det i høj grad er her, hvor virksomhedens målgruppe befinder sig.
Hvor befinder virksomhedens potentielle kunder sig?
Det er helt essentielt at vide, hvor en virksomheds potentielle kunder befinder sig. Det er nemlig her, hvor den givne virksomhed skal gøre alt i sin magt for at være tilstede. Når der er tale om e-handel, så er søgemaskinerne helt naturligt et af de foretrukne steder at være repræsenteret. Vi danskere bruger over 90% af gangene Google, når vi skal informationssøge samt søge efter produkter. Derfor er det helt essentielt, at man formår at være tilstede på Google, hvis man ønsker succesfuld online tilstedeværelse.
Især nøgleordet informationssøgning er blevet vigtigere de seneste år. Undersøgelser viser nemlig, at kunder ofte har mere end 10 touchpoints, inden et køb foretages. Med andre ord er mange af vores handler online overvejelseskøb, hvor vi skal ind og undersøge produktet flere forskellige steder. Vi undersøger eksempelvis følgende ting.
- Pris – kan vi få produktet billigere et andet sted?
- Tests – er der nogle troværdige medier, der har bragt tests om det produkt, som vi er interesseret i? Skulle der være et bedre alternativ til prisen?
- Virksomheden – kan den pågældende virksomhed stoles på? Er der anmeldelser på nettet, som gør virksomheden endnu mere troværdig?
Derfor er det blevet uhyre vigtigt, at man som e-handelsvirksomhed i Danmark har kunders informationssøgning in mente, når der skal lægges en online strategi. Som eksempel kan du læse her, hvordan en artikel på et troværdigt medie kan være med til at skabe røre i vandene. E-cigaretindustrien kan eksempelvis indirekte rammes af førnævnte artikel, og her er det vigtigt, at man som virksomhed i denne branche har en strategi klar. Når først der er kommet en artikel ud, sætter det hurtigt gang i en større cirkulær proces, hvor andre medier samler historien op og brygger videre på denne.
Du skal som medarbejder indenfor onlinebranchen kunne være med til at bringe ovenstående emner på bane. Derudover skal du kunne være yderst løsningsorienteret og omstillingsparat, når større ændringer på markedet ser dagens lys.
Disse egenskaber er vigtige at mestre
Det er naturligvis svært at give en facitliste til, hvad du skal kunne, for at lande dit drømmejob. Det afhænger nemlig, som vi tidligere har nævnt, meget af den branche, som du ønsker at arbejde indenfor. Beskæftiger virksomheden sig eksempelvis udelukkende med B2B salg, så er strategien for online tilstedeværelse ofte anderledes, end hvis der kun er fokus på B2C segmentet.
Generelt set kan følgende 2 egenskaber dog nævnes at være vigtige, hvis du skal forsøge at helgardere dig, inden jobansøgningerne sendes afsted.
Tilstedeværelse på de sociale medier
Brugen af de sociale medier er eksploderet siden Facebook blev offentligt kendt. Næsten alle danskere befinder sig på minimum et socialt medie, og ønsker man som virksomhed at være tilstede dér, hvor de potentielle kunder er, så kan man ikke tillade sig at overse de sociale medier.
Man agerer på en måde, når man er logget ind på sociale medier såsom Facebook, Instagram og LinkedIn privat. Man agerer på en helt anden måde, når man er logget ind via virksomhedsprofilen. Derfor er det vigtigt at kende til ting såsom algoritmerne, organisk reach og betalt annoncering, hvis man skal beskæftige sig med de sociale medier professionelt.
Ansvar for de sociale medier undervurderes ofte hos mange virksomheder, og derfor bliver det mange gange blot en arbejdsopgave, som smeltes sammen med andre opgaver. Kan du derfor vise en fremtidig arbejdsgiver, at du har basalt kendskab til brugen af de sociale medier i professionelt regi, så vil du stå endnu stærkere i forhold til dine konkurrenter til jobbet.
Håndtering af billedredigeringsprogrammer
En stor del af det at være tilstede i den digitale verden, handler om grafiske illustrationer. Tænk blot over hvor mange bannere og billeder, du dagligt eksponeres for på internettet. Størstedelen af disse bannere og billeder kommer fra virksomheder, som enten ønsker at sælge dig et produkt, eller som ønsker at gøre opmærksom på sig selv.
Det kan være en stor fordel, hvis du som jobsøgende har mulighed for at skrive billedredigering som egenskab. Ønsker man som virksomhed at have et professionelt ansigt udadtil, så er det naturligvis selvsagt, at der er behov for grafik og illustrationer, der stemmer overens med virksomhedens værdier og ønsker.
Evner indenfor billedredigering vil uden tvivl kunne differentiere dig fra andre ansøgere, også selvom jobbet ikke direkte omhandler grafisk arbejde.
Gør din profil så værdifuld som mulig
Der kommer ofte rigtigt mange ansøgninger ind til det samme job, når først en virksomhed vælger at offentliggøre et stillingsopslag. Derfor er det naturligvis vigtigt, at du som jobsøgende formår at skille dig ud fra andre, der også ansøger om jobbet. Din profil skal være så værdifuldt et aktiv for virksomheden som muligt. Derfor lyder anbefalingen herfra blandt andet, at du bør dygtiggøre dig yderligere indenfor den digitale verden, da en stor del af de fremtidige jobs spås at ligge indenfor dette felt.
Det er dog vigtigt, at du også husker på, at det skal være interessant for dig som person at lære omkring de forskellige aspekter af digital forretning. Har du ingen interesse for feltet, så er det naturligvis selvsagt, at du ikke bør beskæftige dig med det til dagligt. Vi slår blot et slag for, at hvis du ønsker at adskille dig fra andre jobansøgere, så kan det være en god idé at vende blikket mod de egenskaber, som en succesfuld digital tilstedeværelse kræver.
Udviklingen kan være svær at følge med i
En af de store udfordringer for virksomheder, der bevæger sig indenfor den digitale sfære, er at følge med i den konstante udvikling. Algoritmer opdateres med jævne mellemrum og nye muligheder byder sig – ofte så mange gange årligt, at man dårligt når at blive bekendt med et nyt medie, før et nyere et dukker op.
Derfor vil det helt naturligt også være en udfordring for dig som jobsøgende, hvis ikke du i forvejen beskæftiger dig med nogle af de digitale medier. Anbefalingen herfra lyder derfor, at du får noget basal kendskab og viden indenfor eksempelvis de områder, som vi har fremhævet. Det vil gøre dig i stand til endnu hurtigere at kunne omstille din viden, hvis du skulle komme ud for at benytte det i din dagligdag. Endvidere viser det omstillingsparathed overfor en potentiel arbejdsgiver, at du tilegner dig ny viden, som kan være et værdifuld aktiv for virksomhed.
Der findes et hav af kurser på nettet, hvor du kan få et helt overordnet overblik over, hvad den digitale sfære har at byde på.