Nedenfor får du input til strukturen i en god jobannonce, så du øger chancerne for at ramme de helt rigtige kandidater og får et solidt ansøgerfelt.
1. Den fængende overskrift
Overskriften skal sælge jobbet til læseren: Søger du en maskiningeniør, er det ikke nok at skrive Maskingeniør i overskriften. Sæt gerne flere ord på, hvad Maskingeniøren skal kunne.
2. Kort beskrivelse af jobbet
Herefter kan du kort introducere jobbet, hvor du fremhæver 1-2 arbejdsopgaver og eventuelt den afdeling, kandidaten bliver ansat i.
3. Beskriv konkret arbejdsindhold/opgaver
Hér er det vigtigt at give et retvisende billede af de arbejdsopgaver, som kandidaten forventes at arbejde med. Hverken mere eller mindre. Du skal altså ikke oversælge jobbet, ej heller kedeliggøre fx rutine- eller administrationsopgaver. Vi brænder hver især for noget forskelligt, så en reel beskrivelse af jobbet giver kandidaten det bedste beslutningsgrundlag for at søge jobbet. For overskuelighedens skyld kan du vælge at opstille arbejdsopgaverne i punktform.
4. Vi tilbyder
I dette afsnit kan du vælge at beskrive jeres virksomhed lidt mere indgående, så kandidaten får lidt flere informationer om fx kulturen, værdier, personalegoder etc.
Det kan også være relevant at skrive mere uddybende om selve jobbet. Er der fx megen rejseaktivitet i jobbet? Forventes kandidaten at arbejde på flere lokationer i løbet af en arbejdsuge?
5. Beskriv den ideelle kandidat
Hvem er den ideelle kandidat for dig? Hvilke kvalifikationer besidder vedkommende – både uddannelsesmæssigt og i forhold til personlighed. Den faglige værktøjskasse er én ting, men hvilken personlighed vil passe godt ind hos jer. Du kan også hér vælge punktopstilling, så det blive nemt og overskueligt.
6. Ansøgningsformalia
Afslutningsvist skal du naturligvis anføre ansøgningsfrist samt i hvilken form, du ønsker at modtage ansøgningen. Pdf- eller Wordfiler er hyppigt anvendt, da de ikke er så tunge filer at sende.
Har jeres virksomhed et rekrutteringssystem, er det vigtigt at beskrive processen for upload af ansøgning og CV – alternativt skal der stå en mailadresse, hvortil kandidaten kan sende sin ansøgning og bilag.
Det kan også være fordelagtigt at opgive en kontaktperson samt kontaktoplysninger (mail/tlf), som interesserede kandidater kan henvende sig til, hvis de har uddybende spørgsmål til jobbet. Det kan fx være den leder, som kandidaten skal referere til, eller en person i HR-afdelingen.
7. Virksomhedsinfo
Afslutningsvist kan du beskrive virksomheden i 3-4 korte linjer, samt opgive en web-adresse, hvor kandidaterne selv kan gå ind og læse mere.
Vil du oprette en jobannonce nu?
Opret din jobannonce her - eller send jobbet direkte til os via Fast-Track som Basis eller Premiumopslag.