Jeres drømmekandidat har signeret kontrakten, og startskuddet til et spændende samarbejde er lige rundt om hjørnet. Men der foreligger nu en række praktiske gøremål i onboardingen af jeres nye kollega. Her kan du få inspiration til, hvordan du husker stort som småt i velkomsten – så din nye kollega føler sig taget godt imod.
Før jobstart:
Allerede inden medarbejderens første arbejdsdag indfinder sig, skal du højst sandsynligt have styr på følgende:
- Klargøring af arbejdsplads som fx skrivebord, skabs-/reolplads
- Bestilling af IT-udstyr som fx laptop, ekstra skærm, dockingstation, mus, tastatur etc.
- Bestilling af mobiltelefon (og eventuelt også fastnetnummer)
- Bestilling af email, it-adgange, passwords, relevante specialprogrammer
- Bestilling af adgangskort/nøgler til virksomhedens bygninger
- Udarbejdelse af introduktionsplan:
- Hvilke kolleger skal den nye medarbejder træffe i de første dage og uger af sin ansættelse
- Hvilke kurser (fysiske kurser, e-learning) skal den nye medarbejder deltage i
- Tildeling af en buddy, som kan støtte medarbejderen i den første tid.
Ovenstående praktikaliteter bør være på plads allerede inden den første arbejdsdag. Dels så der ikke skal bruges unødig tid på det, dels så medarbejderen føler sig ventet, velkommen og ready-to-go.
Læs mere om preboarding, hvis du ønsker mere inspiration til at klæde din nye kollega godt på inden jobstart.
Den første arbejdsdag:
På første arbejdsdag vil det højst sandsynligt være den direkte leder, som tager sig af den nye medarbejder. Det er vigtigt, at introduktionsplanen viser, hvad medarbejderen skal foretage sig time for time, så vedkommende ikke overlades til sig selv uden at have noget at foretage sig.
Det kan også være en god idé at byde velkommen med en buket blomster eller morgenmad i afdelingen.
Den første måned eller tre:
En introduktionsplan har oftest kortlagt den nye kollegas første måned. Planen er fyldt godt op med møder og kurser. Følg derfor op på planen, så medarbejderen føler sig godt sat ind i det mest nødvendige.
Indlæringskurven er som regel stejl, og der er mange ting, den nye kollega skal forholde sig til, så det er ikke sikkert, at vedkommende selv er opmærksom på, hvis der mangler noget.
I kan med fordel vælge at afholde opfølgningssamtale efter fx 3 måneder, hvor I får afstemt forventninger til hinanden og ligeledes får fulgt op på, om begge parter er tilfredse med samarbejdet, om der eventuelt mangler noget uddannelse, introduktion etc.
En vellykket onboardingproces giver ofte udslag i en medarbejder, der hurtigt skaber værdi for virksomheden, fordi vedkommende har fået en god introduktion til sin nye arbejdsplads, kolleger, rutiner, kulturen etc.
Derfor er forberedelsestiden godt investeret og giver return on investment.