Sælg jobbet – uden hverken at oversælge eller undersælge. Så enkelt kan det beskrives, men i praksis synes de fleste, at det er noget mere kompliceret. Jobannoncen er oftest det førstehåndsindtryk, I efterlader hos kandidaten, og det skal afspejle virkeligheden. Her er nogle vigtige rettesnore.
1. Undgå ukritisk genbrug af gamle jobannoncer
Ved genbrug kan der være en risiko for, at jobannoncen ikke beskriver det konkrete job ordentligt. Det kan efterlade et indtryk af forvirring eller tvivl hos ansøgerne. Og i værste fald kan det betyde, at det er de forkerte kandidater, der søger jobbet.
2. Undgå vævende og overordnede sætninger
...i beskrivelsen af arbejdsopgaverne. Det er vigtigt at beskrive præcist, hvilke konkrete arbejdsopgaver kandidaten skal håndtere. Men lige så vigtigt er det at prioritere opgaverne, så det fremgår tydeligt, hvilke opgaver der er vigtigst i stillingen.
3. Undgå at beskrive drømmekandidaten med klicheer og upersonlige tillægsord
....som fx team-player, gå-på-mod, dygtig etc. Det er vigtigt, at kandidaten kan kende sig selv i jeres beskrivelse – og der er ikke nogen kandidater, der vil benægte, at de er dygtige eller har gå-på-mod. Hellere få 15 skarpe ansøgninger end 50, som er middelmådige.
4. Undgå at lave sproglige bøffer
Stavefejl, såkaldte ”tyrkfejl”, lange indskudte sætninger og en dårlig struktur giver et indtryk af sløseri og manglende evne til at formulere sig. Det kan være godt givet ud at alliere sig med en intern eller ekstern korrekturlæser, der kan kvalitetssikre opslagets indhold og form.
5. Glem ikke væsentlige fakta
Hvem er kontaktperson, hvis kandidaterne har yderligere afklarende spørgsmål til stillingen, og hvordan kan man træffe vedkommende? Er jobbet på fuld tid eller deltid? Hvornår er der ansøgningsfrist? Ønsker I at modtage ansøgninger på email eller via link til rekrutteringsmodul?
6. Undgå at diskriminere potentielle ansøgere
...på grund af fx religion eller politisk holdning. Forskelsbehandlingsloven forbyder forskelsbehandling på arbejdsmarkedet på grund af race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse. Så det kan faktisk være en god idé at skrive i jobannoncen, at alle opfordres til at søge jeres stilling UANSET race, hudfarve, religion etc.
Et tydeligt budskab resulterer i velkvalificerede ansøgere
En fejlrekruttering er ofte en dyr affære, så ved at være afklaret og tydelig i jobannoncen skaber I det bedste udgangspunkt for, at de rigtige kandidater søger det rigtige job.
Samtalerne kan dermed bruges på at fokusere på det helt rigtige match, frem for at sortere i ulighederne.
Har du brug for mere info?
Vi står altid gerne til rådighed med gode råd og tip til at optimere jeres jobannonce. Opret dit job her - eller send det til os via Fast-Track for Basis- og Premiumopslag.