My education
11
2008
-
2012
Cand.mag. i Historie
Aarhus Universitet
Kandidatuddannelsen i Historie er opdelt i linjer, hvor man går i dybden med de aspekter af historiefaget, som man finder særligt interessante og relevante. På linjen i International og global historie arbejder man med store sammenhænge, der rækker ud over Danmarks grænser, og de metodiske udfordringer og muligheder, der følger med.
En kandidatuddannelse i historie garanterer følgende kvalifikationer og kompetencer.
Kvalifikationer
indgående kendskab til udvalgte historiske emner
en avanceret forståelse for historiske sammenhænge
færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale
færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger
færdigheder i at formidle historisk viden til andre
færdigheder i at anvende faglig viden i løsning af praktiske opgaver
Kompetencer
evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger
evnen til at frembringe ny viden
evnen til at bearbejde et omfattende materiale
evnen til at udarbejde og strukturere en større skriftlig fremstilling
evnen til at formidle viden til andre
evnen til at indgå i tværfagligt samarbejde
evnen til at arbejde resultatorienteret på arbejdsmarkedets vilkår
Uddannelsen blev afsluttet med et engelsksproget speciale omhandlende de udenrigspolitiske spændinger mellem USA og Kina i perioden 2006-2010 med fokus på brugen af tvangsdiplomati i forhold til Taiwan-problematikken. Dette originale studie var baseret på fortroligt kildemateriale i form af interne mødereferater og korrespondancer mellem det amerikanske udenrigsministerium og den amerikanske ambassade i Beijing.
Karrieremuligheder
Linjerne på kandidatuddannelsen i Historie sigter på forskellige dele af historikernes arbejdsmarked. Linjen i International og global historie åbner op for et internationalt orienteret arbejdsmarked i offentlige institutioner, private virksomheder eller NGO’er.
En kandidatuddannelse i historie garanterer følgende kvalifikationer og kompetencer.
Kvalifikationer
Kompetencer
Uddannelsen blev afsluttet med et engelsksproget speciale omhandlende de udenrigspolitiske spændinger mellem USA og Kina i perioden 2006-2010 med fokus på brugen af tvangsdiplomati i forhold til Taiwan-problematikken. Dette originale studie var baseret på fortroligt kildemateriale i form af interne mødereferater og korrespondancer mellem det amerikanske udenrigsministerium og den amerikanske ambassade i Beijing.
Karrieremuligheder
Linjerne på kandidatuddannelsen i Historie sigter på forskellige dele af historikernes arbejdsmarked. Linjen i International og global historie åbner op for et internationalt orienteret arbejdsmarked i offentlige institutioner, private virksomheder eller NGO’er.
Educational area:
Humaniora
Period:
august 2008
-
juli 2012
2006
-
2008
BA i Engelsk
Aalborg Universitet
På Engelskstudiets 4½ semestre tilegner man sig en omfattende viden om de engelsktalende lande med særlig vægt på Storbritannien og USA, og får solide mundtlige og skriftlige færdigheder i engelsk. Uddannelsen består af følgende hovedområder samt de teorier og analysemetoder, der bruges og diskuteres inden for disse områder:
Praktisk sprog
Sprogvidenskab
Samfundsvidenskabelige og historiske forhold
Litteratur- og tekstvidenskab
Kulturvidenskab.
Traditionelle engelskuddannelser i Danmark fokuserer mest på de tre første samt på, hvad man dér kalder den litteraturvidenskabelige dimension. AAU’s engelskuddannelse er den eneste i Danmark, hvor man har en selvstændig kulturvidenskabelig dimension og også den eneste, hvor man arbejder med et bredt tekstbegreb, der omfatter såvel traditionel litteraturvidenskab som tekster i andre genrer og medier.
Bacheloruddannelse garanterer følgende kvalifikationer og kompetencer
viden om britisk og amerikansk (og i mindre omfang andre engelsksprogede landes) tekst og kulturhistorie, og specialiseret -
viden om udvalgte områder herindenfor, samt forståelse af sammenhænge mellem den enkelte tekst og dens kontekst (herunder personal-, idé-, mental-, social-, institutions- og/eller materialhistoriske faktorer)
viden om tekst- og kulturvidenskabelige teorier og metoder
viden om engelsksprogede diskurs- og medieforhold og om diskurs-, kommunikations- og medieteori og –analyse
viden om sprogvidenskabelige teorier og metoder
viden om det engelske sprogs syntaks, grammatik, idiomatik og udtale, samt indsigt i samspillet mellem sprogbrug og kommunikationssituation
viden om britisk og amerikansk (og i mindre omfang andre engelsksprogede landes) historie og samfundsforhold
viden om læringsformer og læringstilrettelæggelse, herunder problembaseret læring, projektarbejde og porteføljearbejde, og vidensudvikling gennem tværfagligt samarbejde
viden om engelskfagets anvendelsesmuligheder og samfundsmæssige betydning
viden om teorier, metoder og praksis inden for uddannelsens fagområder og anvendelsesområder
viden om grundlæggende principper for videnskabelig redelighed og om videns- og læringsetiske problemstillinger inden for uddannelsens faglige områder.
Kompetencer
kunne kommunikere præcist, effektivt og korrekt på mundtligt og skriftligt engelsk; dvs. morfologisk, syntaktisk, fonetisk-tonetisk, leksikalsk og idiomatisk korrekt, præcist og nuanceret, samt stilistisk varieret i overensstemmelse med kommunikationssituationen
kunne analysere engelsksprogede tekster (i alle genrer og medier), både formelt-æstetisk, intertekstuelt og kontekstuelt, med anvendelse af tekst-, litteratur- og medievidenskabelige teorier og metoder
kunne analysere diskurser i organisationer, institutioner, uddannelse, social interaktion, hverdagskultur og mediebrug, med anvendelse af teorier og metoder i diskursstudier
kunne analysere nutidige og historiske kulturelle, sociale og politiske fænomener og problemstillinger i Storbritannien og USA (og i mindre omfang andre engelsksprogede lande)
kunne formidle teoretisk funderet viden om de engelsksprogede landes kultur, litteratur og samfundsforhold på en overskuelig og systematisk måde, under hensyn til målgruppe og kontekst
kunne analysere engelsksproget kommunikation med henblik på struktur og sproglige virkemidler, og formidle teoretisk funderet viden om det engelske sprog og engelsk sprogbrug på en velstruktureret måde, herunder gennem undervisning og vejledning kunne fremme sproglige læreprocesser.i at kommunikere mundtligt og skriftligt på et grammatisk og pragmatisk velfungerende engelsk.
kunne forholde sig kritisk reflekterende til egen viden og herudfra selvstændigt kunne vælge og tilrettelægge egen faglig udvikling og specialisering
kunne evaluere vidensressourcer selvstændigt og kritisk, og forholde sig analytisk og reflekterende til uddannelsens genstandsfelter og deres teorier og metoder
kunne bruge sin faglighed i forskellige arbejdsmæssige sammenhænge, med forskellige formål og overfor forskellige målgrupper, og kunne påtage sig professionelt ansvar og træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger, herunder kunne vurdere relationelle og etiske aspekter i en arbejdsopgave
-kunne formulere, bearbejde og belyse faglige problemstillinger under anvendelse af anerkendte og relevante videnskabelige teorier, metoder og værktøjer
kunne anvende forskellige faglige arbejds- og evalueringsformer, herunder problemorienteret projektarbejde i grupper
kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde, og kunne varetage projektledelse.
Uddannelsen blev afsluttet med et engelsksproget bachelorprojekt omkring socialistisk utopisme og teknokratibegrebets udvikling i litteratur og film i England og USA under den kolde krig.
En uddannelse pa° Engelsk kvalificerer til en række forskellige jobtyper. Kandidatundersøgelsen viser, at 91 % fa°r arbejde inden for undervisningssektoren, mens resten fa°r job, hvor
der kræves sproglig, kommunikativ og analytisk kompetence
pa° et højt niveau, fx informationsarbejde (marketing, kulturformidling, oversættelse), planlægning, administration og projektledelse.
Praktisk sprog
Sprogvidenskab
Samfundsvidenskabelige og historiske forhold
Litteratur- og tekstvidenskab
Kulturvidenskab.
Traditionelle engelskuddannelser i Danmark fokuserer mest på de tre første samt på, hvad man dér kalder den litteraturvidenskabelige dimension. AAU’s engelskuddannelse er den eneste i Danmark, hvor man har en selvstændig kulturvidenskabelig dimension og også den eneste, hvor man arbejder med et bredt tekstbegreb, der omfatter såvel traditionel litteraturvidenskab som tekster i andre genrer og medier.
Bacheloruddannelse garanterer følgende kvalifikationer og kompetencer
Kompetencer
-kunne formulere, bearbejde og belyse faglige problemstillinger under anvendelse af anerkendte og relevante videnskabelige teorier, metoder og værktøjer
Uddannelsen blev afsluttet med et engelsksproget bachelorprojekt omkring socialistisk utopisme og teknokratibegrebets udvikling i litteratur og film i England og USA under den kolde krig.
En uddannelse pa° Engelsk kvalificerer til en række forskellige jobtyper. Kandidatundersøgelsen viser, at 91 % fa°r arbejde inden for undervisningssektoren, mens resten fa°r job, hvor
der kræves sproglig, kommunikativ og analytisk kompetence
pa° et højt niveau, fx informationsarbejde (marketing, kulturformidling, oversættelse), planlægning, administration og projektledelse.
Educational area:
Humaniora
Period:
august 2006
-
juni 2008
My work experience
My skills and abilities
Skills
analyse
kommunikation
ledelse
undervisning
Skills at working proficiency
dansk
engelsk
spansk
My preferences
Job type
Fuldtidsjob
Work areas
Undervisning
Location
Østjylland (Aarhus)
Salary
27.000 DKK / month
Read more / links