Twitter er et lytteredskab
”De fleste tænker på Twitter som et sted, hvor man taler. Men hvem gider det, hvis alle taler i munden på hinanden? Twitter er omvendt. Det er et lytteredskab, hvor du følger interessante personligheder inden for et fagligt område, du selv finder spændende. Ved at lytte holder du dig informeret om dette område.”, siger medieekspert Anders Johannsen. Han beskriver sitet som et researchredskab, hvor man kan opsøge virksomheder, mennesker og faglige områder, som er interessante for ens karriere.
Vær påpasselig med at følge virksomheder
”Virksomheder er notorisk dårlige til at bruge Twitter, så følg enkeltpersoner i stedet. Det kan være dygtige konsulenter eller personer, der er højt på strå i forskellige brancher. Hvis du ikke lige ved, hvem disse personer er, kan du i Twitter lave søgninger på nøgleord og derigennem finde ud af, hvem der taler om nøgleordene. Herfra er det bare at begynde at følge disse personer”, siger Anders Johannsen.
Bliv en autoritet
”Der er også den mulighed, at du forsøger at gøre opmærksom på dig selv ved at blive en autoritet på Twitter. Det gør du ved at "tweete" hyppigt om den viden eller kompetence, du har. Men vejen dertil er at begynde at følge nogen, for ellers bliver de ikke opmærksom på, at du findes”, slutter han.
Du behøver dog ikke at tweete konstant om løst og fast. Du kan nøjes med at følge interessante og for din karriere relevante personer og dermed blive opdateret med ny viden og konkrete jobtilbud.
Sådan kommer du i gang på Twitter:
- Opret en profil med et godt foto og en kort profiltekst.
- Følg personer i de virksomheder, du gerne vil arbejde i.
- Følg personer inden for de områder, du gerne vil arbejde med.
- Link til din Twitter-profil på din LinkedIn-profil.
- Følg job- og karriere sites som fx jobbank.dk eller nyuddannet.dk og få jobtilbud.