Her er den hyppigste fejl i jobansøgningen

Se hvad 9 ud af 10 ansøgere mangler at uddybe i deres jobansøgning, men som arbejdsgiverne er meget interesserede i at høre om - og få svaret på, hvorfor værdiskaberen får langt flere jobsamtaler end den faglige specialist.

2021-08-11 11:42:00
Move On
4.103 11.08.2021

Camp Future har siden 2012 haft mere end 1.000 ledige akademikere igennem et erhvervsrettet uddannelsesforløb. Her får du et unikt indblik i, hvad der igennem tiden har kendetegnet de ansøgninger, som har givet jobsøgerne fra Camp Future de eftertragtede invitationer til en jobsamtale. Se evt. også denne artikel: 3 ansøgningstips der giver flere jobsamtaler.

Er du specialist eller værdiskaber?

Overordnet kan man opdele de ansøgninger, som deltagerne skrev inden forløbet hos Camp Future, i to kategorier. Læs med og få svaret på, hvorfor værdiskaberen får langt flere jobsamtaler end den faglige specialist.

Hvis din ansøgning i højere grad handler om dig, end hvad du kan gøre for arbejdspladsen, så vil jeg anbefale dig at ændre perspektivet.

Den faglige specialist

Denne gruppe er meget stor og udgør ni ud af ti jobsøgere. De afventer ´det rigtige´ stillingsopslag, hvor de kan sætte flueben ud for 8 ud af 9 punkter i stillingsopslaget, og de har derfor en afventende, reaktiv strategi.

Den faglige specialist skriver primært om sine faglige kvalifikationer, som hun dokumenterer ved hjælp af sin uddannelse, studieretning, fag på uddannelsen, skrevne opgaver, tidligere erfaringer etc.

Det er dog en udfordring, for der findes næsten 1.000 bachelor- og kandidatuddannelser i Danmark, og de færreste arbejdsgivere kender dine præcise kompetencer, hvis du kun namedropper din titel som fx cand.ling.merc., cand.mag., cand.scient., cand.polit. eller noget femte. Det er også en udfordring, at indholdet i den faglige specialists jobsøgningsmateriale tager udgangspunkt i ansøgeren selv med formuleringer såsom “min motivation er…” eller “min uddannelse er…”. Dermed er det overladt til arbejdsgiveren at fortolke, hvordan (og om) den faglige specialist kan bidrage med værdi til arbejdspladsen.

Kandidaterne i denne gruppe har typisk en oplevelse af, at de bliver overhalet indenom af en, der har lidt flere relevante erfaringer. Og det kapløb er umuligt at vinde, fordi dem med et års mere erfaring i dag også vil have et års mere erfaring end dig selv både i morgen og om to år.

Værdiskaberen

Denne gruppe udgør desværre kun én ud af ti jobsøgere. De læser mange stillingsopslag og ser forskellige muligheder i dem. De indtager derved en proaktiv strategi og udfordrer stillingsopslaget med idéer og udviklingsforslag, der skaber værdi for arbejdsgiveren. De henviser også til deres uddannelse og kvalifikationer, men kun i en bisætning når de vil underbygge, hvordan de vil løse forskellige opgaver.

Værdiskaberen stiller skarpt på, hvilken betydning hendes kompetencer og erfaringer har for arbejdspladsen, samt hvilke resultater hun kan skabe på kort og lang sigt.

Kandidaterne i denne gruppe oplever, at de får væsentligt flere jobsamtaler, og at de ofte bliver indkaldt, selvom de er oppe imod mere erfarne kandidater. Det lykkes, fordi ansøgerne har sat sig ind i arbejdspladsens udfordringer, og fordi de viser, hvordan de vil bearbejde dem i praksis.

 

Kendetegn ved de to jobsøgertyper:

Den faglige specialist - fokus på ansøgeren

  • Har en afventende reaktiv strategi
  • Venter på det rigtige jobopslag, der passer til “mig-mig-mig”
  • Synes at konkurrencen er alt for stor på alle jobopslag
  • Kommer sjældent til jobsamtale
  • Tror at jobbet bliver tabt pga. manglende erfaring eller forkert uddannelse

 

Værdiskaberen - fokus på arbejdspladsen

  • Har en proaktiv strategi
  • Ser jobopslaget som en mulighed for at skabe værdi og turde udfordrer den
  • Tænker ikke over konkurrencen fra andre jobsøgere
  • Kommer ofte til jobsamtale
  • Taber jobbet pga. manglende metodekendskab og for stor usikkerhed i værdiskabelsen

 

Test din ansøgning

Prøv at se på en af dine seneste ansøgninger – eller endnu bedre – på en ansøgning, du er ved at skrive. Markér i hvilke afsnit du fremstår som henholdsvis faglig specialist og som værdiskaber. Hvilken tilgang fylder mest i din ansøgning? Og hvordan vil den se ud, hvis du ændrer de afsnit, hvor du fremstår som faglig specialist, til at være værdiskaber?

Med andre ord. Hvis din ansøgning i højere grad handler om dig, end hvad du kan gøre for arbejdspladsen, så vil jeg anbefale dig at ændre perspektivet. Fremhæv i stedet, hvilken værdi du helt konkret vil skabe for dem, så det slet ikke kan betale sig andet end at ansætte dig.

Konkrete eksempler på, at du skaber værdi

Her er tre eksempler på, hvordan forskellige arbejdsopgaver skaber værdi for en arbejdsgiver.

  • HR & Rekruttering:
    Tilfredse medarbejdere giver færre opsigelser og dermed færre udgifter til rekruttering og oplæring af nye medarbejdere.
  • Supply Change Management:
    At sikre rettidig levering af produkter minimerer frafaldet af kunder, som annullerer deres ordrer, fordi leveringstiden er for lang.
  • Marketing:
    Optimering af hjemmesiden og øget brugervenlighed medvirker til at øge vores online salg og konverteringsrate.

 


Legal Monster

Læs også...


3 ansøgningstips der giver flere jobsamtaler
Se hvordan du udformer din jobansøgning, så den bliver attraktiv for arbejdsgiveren. Du får tre eksempler på, hvordan du helt konkret kan vise, at du omsætter din arbejdstid til værdi på bundlinjen.
Gæsteblogger Danny Thøgersen (fagansvarlig hos CampFuture.dk)
Dine digitale egenskaber i jobsøgningen
Dit kommende drømmejob kan meget vel være indenfor online-verden. Hvorfor ikke allerede nu forberede dig på de egenskaber, der er efterspurgte på markedet?
din-ecigaret.dk (Sponsorartikel)
Nyuddannet i mindre virksomhed
Hvad skal du have fokus på i den uopfordrede ansøgning, når du søger job hos små og mellemstore virksomheder?
Move On Career
Målret karrieren – læg en plan
De fleste planlægger deres indkøb, ferie og deres næste store investering. Men kan man egentlig også planlægge sin karriere?
Mette Høy Søndergaard (interview)
Kompetenceafklaring i jobsøgningen
Vi taler meget om ”at kunne brande sig selv” og kunne ”sælge sig selv” på jobmarkedet og som studerende. Men du kan først ”brande dig selv”, når du har en identitet at brande, og du kan først arbejde med din synlighed, når du har noget at vise frem.
Kirsten Holm Madsen
Annoncering - opret jobopslag
HPT