Kend din recruiter

Har du prøvet at være i kontakt med en recruiter? Hvis du ikke har, så bare rolig – de ringer en dag, når du mindst venter det. Her får du den korte recruiter-guide, som klæder dig lidt bedre på til den dag.

2022-06-24 13:22:00
Move On

En recruiter er en person med ansvar for at skaffe gode ansøgere til en stilling. At række ud til folk, de ikke kender, er en del af deres hverdag, så tag det roligt, når de pludselig ringer eller skriver. For recruiteren er det business-as-usual.

Der er tre typer af recruitere: Interne, eksterne og lykkejægere. Når de ringer, kan det kan betale sig hurtigt at finde ud af hvilken type, du har i røret. Det er nemlig vigtigt, når du skal beslutte dig for, om de er værd at bruge din tid på.

Intern recruiter

En intern recruiter er ansat i firmaet, der har lavet jobopslaget, og har tit at gøre med alt, der kan skaffe nye ansatte til én eller flere afdelinger. Det spænder fra at skrive og udsende jobopslag til at afholde faglige arrangementer. Den interne recruiter er ofte det første ansigt, du møder, hvis du søger job i firmaet, og de kan også være din primære kontakt.

Den interne recruiter tænker som regel langsigtet på firmaets bedste, så de vil behandle dig pænt, selv om du ikke er parat til at skifte job lige nu. Deres forslag om at holde kontakten er 100% reelt - der er jo sikkert også en mulighed næste år. Er firmaet interessant, så sæt endelig tid af til en snak med den interne recruiter.

Ekstern recruiter

En ekstern recruiter sidder i et separat firma, der bliver hyret til at få de rigtige personer til at komme til samtale på et bestemt jobopslag. Den eksterne recruiter er derfor nødt til at tænke lidt mere kortsigtet end den interne recruiter. Somme tider skal den eksterne recruiter bare have dig ind til samtale hos deres kunde for at hæve checken. Andre gange bliver de kun betalt, hvis du ender med at blive ansat.

I det sidste tilfælde vil recruiteren måske tage en egentlig jobsamtale med dig, før de sender dig videre i processen. Det er sjældent særligt interessant for dig, fordi recruiteren som regel ikke kan fortælle dig meget om jobbet. Samtalen kan derfor blive temmelig ensrettet, hvor du bliver stillet en masse spørgsmål uden at få noget nyttigt retur. Brug kun tid på den eksterne recruiter, hvis du er fristet af jobbet lige her og nu.

Lykkejægeren

Lykkejægeren er en helt særlig recruitertype, der slet ikke har en relation til det firma, som har slået jobbet op. En lykkejæger holder øje med jobopslag og søger rundt på internettet efter gode profiler. Når lykkejægeren ser et muligt match, skriver de til firmaet og beder om penge for at give et godt tip.

Hvis du hører fra dem, vil det som regel være for at få dig til at skrive et CV, der passer til jobopslaget. Lykkejægeren vægter som regel kvantitet over kvalitet og henvender sig tit uden at have undersøgt matchet nærmere. Det kan som regel ikke betale sig at svare dem.

En gang, da jeg var mellemleder i en hastigt ekspanderende R&D-afdeling, modtog vi en email fra en engelsk lykkejæger (Vær på vagt over for recruitere fra England - det her eksempel er desværre ikke helt enestående). Han kunne meddele, at han var i kontakt med den perfekte kandidat til en stilling, vi havde slået op. Han skulle bare have halvanden årsløn(!), hvis vi endte med at ansætte vedkommende.

Emailen havde en kort liste af punkter, der beskrev kandidaten, og det lød sådan set lovende nok, men vi var ikke så desperate, at vi ville betale den høje pris. Der var også et par luskede ting ved teksten, så vi blev nysgerrige.

Et par minutters Googling senere kunne vi konstatere, at kandidaten boede meget langt væk og havde et glimrende job allerede, at punktlisten var direkte kopieret fra kandidatens LinkedIn-side, og at recruiteren næppe havde været i kontakt med kandidaten!

 

Moralen er: Din tid er vigtig. Brug den på de rette recruitere! Held og lykke i jobsøgningen!

 


Niels Christensen, Elfin

Niels Christensen er leder og en erfaren jobskifter. Hans firma, Elfin, tilbyder bl.a. coaching i jobskifte. Hans bog “Rosé på terrassen – Kom stærkt gennem jobsøgning i tech-branchen” kan læses på Kindle og Saxo. Se mere her:

Rosé på terrassen – Kom stærkt gennem jobsøgning i tech-branchen
Gæsteblog
9.483 læsere
Opdateret d. 24.06.2022

Læs også...


Årets karrieremesser i 2024 og 2025
Er du på udkig efter drømmejobbet, eller har du lyst til at blive inspireret i din jagt på den rette arbejdsplads? Vi har samlet de kommende karriere- og jobmesser i hele landet!
Move On Career
Tips fra lederen: Har du tid til en kop kaffe?
Første trin efter en ansøgning er tit en kort, uformel snak – men misbruger du dine muligheder? Hvad skal du passe på? Her giver en chef sine tips til kaffe-snakken.
Niels Christensen, Elfin.dk
3 ansøgningstips der giver flere jobsamtaler
Se hvordan du udformer din jobansøgning, så den bliver attraktiv for arbejdsgiveren. Du får tre eksempler på, hvordan du helt konkret kan vise, at du omsætter din arbejdstid til værdi på bundlinjen.
Gæsteblogger Danny Thøgersen (fagansvarlig hos CampFuture)
Jobsøgning: hold hovedet koldt og hjertet varmt
Jobsøgning kan være en lang proces, men det kan også være en god og lærerig tid.
Move On
Dine digitale egenskaber i jobsøgningen
Dit kommende drømmejob kan meget vel være indenfor online-verden. Hvorfor ikke allerede nu forberede dig på de egenskaber, der er efterspurgte på markedet?
din-ecigaret.dk (Sponsorartikel)
Sådan får du mest ud af en karrieremesse
Gør dig klart hvad du vil have ud af messen – og husk, at en god dialog med en virksomhed også er en succes i sig selv, lyder det fra karrierekonsulent Mette Borch.
Interview - karrierekonsulent Mette Borch
Gør ansøgningen troværdig
Jobansøgningen er en kommende arbejdsgivers første indtryk af dig. Sørg derfor for, at indtrykket er troværdigt.
Move On
Bliv headhuntet!
Headhunter Ulrik Bo Andersen fortæller her, hvordan han finder de helt rigtige medarbejdere til de virksomheder, der efterspørger hans skarpe øje for det perfekte match. Find også ud af, hvordan du selv kommer i headhunternes søgelys.
Move On
Kompetenceafklaring i jobsøgningen
Vi taler meget om ”at kunne brande sig selv” og kunne ”sælge sig selv” på jobmarkedet og som studerende. Men du kan først ”brande dig selv”, når du har en identitet at brande, og du kan først arbejde med din synlighed, når du har noget at vise frem.
Kirsten Holm Madsen
HPT