Elevatortalen

Elevatortalen har fået sit navn efter, at den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre en tur i en elevator – dvs. 30-60 sekunder. Det er den præcise og relevante præsentation af dig selv - og de kræfter du bruger på at forberede den, er godt givet ud.

2023-04-21 11:42:00
Move On

En elevatortale er en kort præsentation af dig selv, dine mål og ambitioner, dine kompetencer samt konkrete bud på, hvad du kan bidrage til et arbejdsplads med. Den skal være kort og præcis - og det kan være svært at levere en overbevisende præsentation på det korte tid, så vi serverer et par tips, som du kan bruge fremover.

Knap

Start med at sætte en scene, som din tilhører kan forholde sig til. Det betyder, at du ikke skal begynde med at beskrive dit studieforløb, men derimod gøre det klart, hvilket felt eller hvilken branche, du har fokus på.

Knap

Beskriv derefter de aktiviteter, funktioner eller den problemstilling, som du er optaget af. Overvej i den forbindelse at illustrere dit fokus med et eksempel, som måske allerede er realiseret inden for branchen.

Knap

Ord som ”Kulturformidling”, ”Processer”, ”Integrerede systemer” eller ”Integration” spænder over en bred vifte af aktiviteter og kræver konkretisering.

Knap

Talen bør lægge op til videre dialog. Du kan selv runde af med spørgsmål, som inddrager din tilhører og er med til at holde dialogen i gang. Din vilje til dialog kan du eventuelt understrege med et visitkort.

Knap

Træning får talen til at leve! Afprøv talen på en god ven eller en anden, der kan fortælle dig, hvilket indtryk, du giver – herunder virkningen af dit kropssprog.

Knap

Sproget bør være dit eget talesprog. Du skal udrydde ord og vendinger, der giver for teknisk, for detaljeret eller for ”konstrueret” et indtryk.

Knap

Afslut fortællingen med et bud på, hvad du kan gøre for virksomheden, afdelingen eller branchen – alt efter hvilken situation, du er i.


Eksempel på en god og en dårlig elevatortale:

 

Her fik Henrik noget ud af sin tur til 8. sal:
Jeg hedder Henrik Schroll Graae og arbejder med kompetenceudvikling og HR. Jeg kan give dig et overblik over dine ansattes potentiale. Jeg finder frem til, hvad der motiverer dine medarbejdere. Når det er på plads, vil jeg gerne stå for et kompetenceforløb, så dine folk bliver endnu bedre til at løse deres opgaver. Jeg tilbyder at komme ud i din virksomhed i fire uger - gratis. Når jeg på den måde har lært jer bedre at kende, vil jeg komme med et konkret oplæg til, hvordan vi sammen kan styrke dit personale.

  Her spildte Henrik sin tid hele vejen til 8. sal:
Jeg hedder Henrik Schroll Graae og er cand. mag. i filosofi og historie med fokus på etiske problemstillinger. Studiet har især gjort mig i stand til at analysere og formidle svært stof. Jeg har tidligere arbejdet som lærer og rundviser på Orlogsmuseet og kunne godt tænke mig at arbejde i HR-afdelingen i en stor virksomhed. Selv om din virksomhed ikke er stor, er jeg meget interesseret, for jobbet hos jer kan være et fint springbræt til en større HR-afdeling.
Move On redaktion
40.297 læsere
Opdateret d. 21.04.2023

Læs også...


Jobsamtale: Sådan!
Hvilke spørgsmål kan du blive stillet til en jobsamtale? Vi har spurgt personaleansvarlige i små og store, offentlige og private virksomheder, så du kan få en idé om, hvilken type spørgsmål du med fordel kan forberede dig på.
Move On Career
Pikante spørgsmål til jobsamtalen
Til jobsamtalen kan du blive udsat for en række spørgsmål, som er ulovlige at stille - eller hvor det er ulovligt, at virksomheden lægger vægt på dit svar. Her er en oversigt over nogle af de spørgsmål, du ikke er forpligtet til at svare på.
Move On Career
Guide til jobsamtalen
”Vær så godt forberedt, at du kan tale i timevis – og vær så nysgerrig, at du ikke gør det,” lyder det overordnede råd fra karrierekonsulent ved DJØF, Thomas Graversen
Thomas Graversen, DJØF (interview)
Tips til online jobsamtale
Det traditionelle face-to-face møde er stadig den mest benyttede metode til jobsamtaler - men det er ikke altid en mulighed. Det har vi især set i forbindelse med udbredelsen af coronavirus, som har tvunget mange til at skifte til digitale jobsamtaler. Læs her, hvad du kan forvente og bør være opmærksom på.
Tomasz Otap, Move On Career
HR-cheferne om sociale medier og netværk
Hvordan bruges netværket eller sociale medier i jobsøgningen? HR-chefer giver et par gode råd til din jobsøgning.
Redaktionen, Move On Career
HR-cheferne om jobsamtalen
Hvordan forbereder du dig bedst til en jobsamtale? HR-chefer fra nogle af Danmarks største virksomheder giver et bud.
Move On Career
Nervøsitet før jobsamtalen
Du har sikkert oplevet det i forbindelse med jobsamtaler; nervøsiteten stiger, du er spændt, sat op og klar til at præstere. Her giver cand.psych. Lykke Pedersen en række gode råd om, hvordan du kan bruge din nervøsitet positivt.
Cand.psych. Lykke Pedersen, partner i Kjerulf og Partnere A/S.
10 tips til jobsamtalen
Jobsamtalen er ikke en eksamen, men det betyder ikke, at man skal komme uforberedt. Det er til jobsamtalen, at du skal vise dig fra din bedste side. Brug vores 10-trins guide til virkelig at skinne.
Move On Career
HPT