Du har selvfølgelig hørt, at der skal være en motivation i din ansøgning. Det er helt rigtigt.
Men her er en lidt træls konstatering:
Hvis du gør som de fleste andre, sætter du din motivation på autopilot, og så bliver den i bedste fald ligegyldig. Glem alt om standardmotivationer. (F.eks. ”Jeg søger jobbet hos jer, fordi I er en spændende virksomhed, jeg gerne vil arbejde i” eller ”I står for mig som en god og stabil arbejdsplads, som jeg gerne vil være en del af.”)
Hvor engageret og motiveret lyder det lige? Arbejdsgiveren tænder ikke på klichéagtige motivationer, som lige så godt kunne være skrevet til den lokale grillbar som til Novo Nordisk. Du skal rykke, og du skal VISE, hvorfor det lige præcis er dér, du vil arbejde. Du kender udtrykket ”Show it, don’t tell it”. Det gælder naturligvis også for motivationer.
Derfor er den så vigtig. Det er dén ene ting, arbejdsgiverne synes, jobsøgerne er værst til.
Gør dig attraktiv med en god motivation
”Men hvad så?” spørger du nok. Og tak for det. Lige præcis det spørgsmål er vigtigt at få styr på, før du skriver din ansøgning.
Jeg er helt med på, at det kan være en udfordring at udvikle noget unikt og nyskabende hver eneste gang. Derfor lancerede jeg formlen for det effektive motivationsafsnit i min første bog, Hit med jobbet:
MOTIVATION =
Ros/Anderkend arbejdsgiveren + bring dig selv i spil
Sværere behøver det ikke være. Det er let at tilpasse formlen, så den rammer lige i solar plexus hos hver enkelt modtager. Når du roser eller anerkender arbejdsgiveren for noget af det, den gør godt, er det meget nemmere at tro på, at du brænder for at arbejde lige præcis dér.
Gør det til en prioritet i din research at finde krudt til din motivation, før du skriver ansøgningen. Hvad kan du rose dem for? Hvad gør de godt? Hvor er de fede? Det kan være alt fra et projekt eller et nyt initiativ til arbejdsgiverens værdi for samfundet eller forrygende innovation.
Anerkendelsen skal først og fremmest være noget, der reelt er værd at anerkende, og må gerne være noget, arbejdsgiveren identificerer sig med eller selv er stolt af. Sørg også for, at det har relevans for dit job og din funktion. Der er ikke ret meget spas i at rose Jensens Bøfhus for deres indsats på de sociale medier, hvis du søger job som bøfvender. Det hænger slet ikke sammen.
Det er en vigtig pointe, at rosen eller anerkendelsen skal have en faglig vinkel. Glem arbejdsmiljøet, dine karrieremuligheder, det lækre hovedsæde eller den praktiske geografiske placering.
Ellers er der faktisk frit slag. Det eneste, du skal være i stand til, er at formulere rosen/anerkendelsen, så det lyder som om, den kommer fra dig, og at du er begejstret.
Så er motivationen med til at vise, at du ikke bare har lavet en standardansøgning, som lige så godt kunne være sendt andre steder hen. Og det virker.
Tilføjelsen om at bringe dig selv i spil handler om at fortælle, hvorfor du bare vil være med der, og eventuelt hvad du har at byde ind med i den forbindelse.
Når du har fundet noget relevant at rose arbejdsgiveren for, er du nået rigtig langt.
Eksempler på motivationer, der rykker
IO Interactive er et fyrtårn inden for spiludvikling. Jeg er vild med jeres innovative spildesign og gameplay-mekanik. Det er godt gået at være konsistente og nyskabende – både hvad angår spiludvikling og markedsføring. Det er et univers, jeg bare vil være en del af som marketingassistent. Som jeg nævnte under vores inspirerende telefonsamtale den 22. februar, vil jeg lære af de bedste. Og IO Interactive ér min favorit.
Holbæk Kommunes langsigtede indsats for at bevare et godt vandmiljø er både vigtig og fantastisk. Jeg tror på, at det på langt sigt betaler sig at bruge ressourcer på at sikre naturen omkring os. Derfor drømmer jeg om at blive en del af kommunens miljøafdeling. I første omgang som miljøassistent – med ambitioner om at arbejde som miljøtekniker hos jer.
Toms gør det fantastisk. Den internationale vækstrejse, I er på med især Anthon Bergs chokoladelikører har et enormt potentiale, og jeg ved, at I ser store muligheder i andre fyldte chokoladebrands. Især i Fjernøsten og Kina, som jeg har dyb indsigt i. Derfor drømmer jeg om at blive en del af det team, der arbejder med international vækst.
Det er en spændende udvikling, Arbejdsgiverforeningen er i lige nu. Jeres fokus på digital forretningsudvikling er fremsynet og godt tænkt. Jeg er vild med tanken om, at vi kan engagere medlemmerne mere og samtidig give dem flere digitale værktøjer, der knytter dem til os. Jeg håber, at jeg kan få en finger med i spillet. Jeg har en stærk viden om digital forretningsudvikling og ved, at jeg har relevante indsigter og ideer.
ZBC’s evne til at inddrage elevernes egne interesser og praktiske forhold i den teoretiske undervisning giver virkelig mening på EUX. Når det lykkes at gøre undervisningen til noget åbenlyst relevant, har vi også langt større mulighed for at finde engagement hos en gruppe, som ofte har haft en hård tid i folkeskolen. Det er jeg vild med, og jeg glæder mig til at vise, hvor stærk jeg er til at få praksis, teori og motivation til at gå op i en højere enhed.
Skrønedræberen: Din motivation skal IKKE stå først
Lad os lige aflive en skrøne. Du har garanteret hørt, at du altid skal starte din ansøgning med motivationen, fordi den er det vigtigste afsnit i din ansøgning. Det passer ikke. Det gode argument – set med arbejdsgiverens øjne – er det vigtigste i din ansøgning.
Det er rigtigt, at enhver tekst skal starte med det vigtigste, men det ér og bliver ikke motivationen. Lad mig stille et retorisk spørgsmål:
Hvad er det vigtigste i en ansøgning? Hvorfor du gerne vil arbejde hos arbejdsgiveren (1), eller Det gode argument for, at arbejdsgiveren skal ansætte dig – set med dens øjne (2)? Jeg tror sagtens, at vi kan blive enige om, at det er (2), ikke?
Et andet godt argument for at placere motivationen længere nede er, at den er fremragende til at skabe variation. De fleste jobansøgninger har det med at bestå af meget ensartede måder at opbygge afsnit på, og derfor vækker det læseren, når hun får noget nyt.
(Det er i virkeligheden årsagen til, at du skal variere dine tekster. (Alle dine tekster.) F.eks. Korte sætninger/lange sætninger eller metaforer/konkret sprog. Man taler om sprogets musikalitet. Det gælder både form, indhold og ord.)
I min bog Hit med jobbet lancerer jeg udtrykket professionel personlighed, som i dén grad er med til at gøre dig relevant for arbejdsgiveren, og hvor du har lejlighed til at træde fagligt i karakter.
Steen Kræmer Rasmussen har gennem de seneste 18 år undervist langt over 20.000 jobsøgende i at ramme plet. Han har hjulpet over 600 mennesker privat, og strømmen fortsætter. Han er også forfatter til de anmelderroste bøger Hit med jobbet og Scor jobbet til samtalen.