Hvad er din drivkraft?
”Mine forældre er fra Pakistan og havde ikke samme karrieremuligheder, som jeg har haft i kraft af min opvækst i Danmark. Så vigtigheden af at tage en uddannelse har altid været i centrum. ”Jeg tror, at det er tørsten efter muligheder og at udnytte dem, der stadigt driver mig fremad. Det er viljen til at bruge alt det, livet har givet mig. Man skal tænke på muligheder som en blanding af passion og modet til at slå til, når chancen er der – og huske, at en chance ikke altid bliver serveret for dig på et sølvfad. Nogle gange skal du selv grave den frem!”
Hvordan har du truffet de valg, der har ledt dig på din karrierevej?
”Jeg har netop selv truffet mine valg – og ikke ventet på, at andre tilbød mig dem. Jeg har altid kæmpet for at skabe min egen plads som en del af et team eller et projekt som jeg gerne ville være en del af. Jeg har længe været tiltrukket af Google, og da min interesse steg inden for online markedsføring, besluttede jeg mig for at søge en stilling hos Google via Linkedin.
Herefter tog jeg springet og flyttede til Dublin, hvor jeg arbejdede med nogle af de største danske mediebureauer. Det førte til min nuværende stilling i Singapore, hvor jeg arbejder med Emerging Markets. Og jeg elsker mit job!”
Hvad er det vigtigste, du har opnået i din karriere indtil nu?
”Jeg har altid været ekstremt passioneret omkring Emerging Markets – især med fokus på uddannelse og udviklingen af den digitale infrastruktur . Og da jeg fik muligheden for at arbejde med Pakistan, Sri Lanka og Bangladesh igennem Google, var der ingen tvivl om, at jeg skulle slå til med det samme. Det begyndte med, at jeg læste en intern artikel om Googles nye tiltag på det Sydøstasiatiske marked. Det fængende mig virkelig, og jeg tog selv kontakt til personen bag artiklen – og endte med at få tilbudt en stilling i teamet. Jeg kombinerer arbejde og passion hver dag, og det vil jeg aldrig gå på kompromis med.”
Hvad skal man tænke på, når man gerne vil have et godt arbejdsliv?
”Man skal proaktivt følge sit hjerte. Lad vær med at følg den traditionelle vej og gør det åbenlyse. Jeg arbejdede for en stor, international virksomhed, inden jeg fik stillingen hos Google, men jeg kunne mærke, at der ikke var en synergi mellem vores mål. Derfor besluttede jeg mig for at sige mit job op, selvom det var et fantastisk job på papiret. Derfor kræver et rigtigt godt arbejdsliv, som jeg ser det, også, at man har modet til at tage sin egen karriere på sig, tro på sig selv og tage springet for at opnå det, man brænder for.”
Mød Salma
- Uddannet: Cand.merc. (specialiseret i Marketing Communications Management), CBS, 2011
- Digital Brand Manager, Google: 2012-2015
- Head of Marketing & PR, ORLO: 2016-2018
- Head of Digital Stories, Microsoft: 2018-