JustSæt i værk!

Jesper Buch er business-angel. Han investerer i iværksætterprojekter baseret på gode idéer, ambitioner og hårdt arbejde. Og han ved, hvad det går ud på. I 2000 startede han selv Just-eat op i en kælder i Kolding. I dag sidder han i Sydspanien og er mulitmillionær.

2021-09-02 10:06:00
Move On

Jesper Buch skal virkelig dumme sig for alvor, hvis han ikke skal kunne leve fint af renterne fra sin formue resten af livet. Han behøver aldrig tænke på penge mere. Salget af Just-eat.com, som han selv etablerede tilbage i 2000 gav ham så mange nuller på bankbogen, at han i dag bruger tid og kræfter på at sætte pengene i arbejde frem for at arbejde for at tjene penge. Det er også en slags arbejde, men i dag bestemmer han selv. Det er blandt andet derfor, han anbefaler andre at springe ud som iværksættere.

Han er selv uddannet officer i forsvaret og på Kolding Købmandsskole, før han gik ud og etablerede sin egen virksomhed. Den modus operandi vil han dog kun anbefale til dem, der som han selv har fået iværksætteri ind med modermælken hjemmefra. Ellers er det bedst lige at få noget erhvervserfaring først, så man ved, hvad det handler om.

I dag er Jesper Buch business angel. Han investerer i nye internetbaserede virksomheder, der beskæftiger mig salg direkte til forbrugere. Og der er godt bud efter ham, hans erfaringer og hans penge. Mellem to og 40 forretningsplaner eller forespørgsler lander hos ham hver eneste dag. Det gør ham til en af de helt rigtige at spørge, hvad der egentlig definerer en god idé og ikke mindst, hvordan man får den realiseret.

Et godt hold og en realistisk forretningsplan
For Jesper Buch er det vigtigt, at forretningsplanen indeholder et fornuftigt og realistisk bud på, hvor og hvor stort markedet er. Der skal også være overblik over konkurrent-situationen, og den skal være til at overskue:

”Jeg kan jo godt lide blue ocean (en situation og strategi, hvor virksomheden og/eller produktet reelt ikke har nogle konkurrenter, fordi de hele tiden udvikler sig i en retning, hvor de er unikke, red.) og jeg kan særdeles godt lide first movers. Det andet er jeg simpelt ikke interesseret i. Og inden for tech er der stadig masser af blue ocean. Der er stadigvæk masser af nicher, hvor man kan komme ind og være first mover,” fortæller Jesper Buch.

Man kan imidlertid have det bedste produkt i verden og have lavet et stykke fremragende analysearbejde på markeds- og konkurrencesituationen. Og så godt som intet af det er ifølge Jesper Buch noget værd, hvis man ikke har de rigtige folk med på holdet. Derfor går Jesper Buch også meget op i, hvem der egentlig er med:

”Det er 20 procent produkt og 80 procent folk. Det er ikke nok at være stærk på marketing-delen, man skal også have en partner, der er en knalddygtig sælger, en enormt dygtig programmør. Så skal man også have en, der er den sygeste til markedsføring via søgemaskiner og på nettet, og så har vi måske også en mand, der er god til at se fremad og tænke strategi, men det er sådan set ikke så vigtigt. Det vigtige er hands-on og dirty-nails og så ellers op med ærmerne,” siger Jesper Buch.

Hvis forretningsplanen og holdet bag idéen ser ud til at være i orden, så kommer turen til tallene. Her er det først og fremmest vigtigt at være realistisk. Og det er ikke realistisk at tro, at man eksempelvis går fra et underskud på tre millioner det første år til et overskud på to millioner det næste for at sprænge banken med et overskud på 50 millioner i virksomhedens tredje leveår:

”Det holder bare ikke, og det ved jeg. Jeg har efterhånden set så mange ting. Man må ikke være superoptimist. Men man kan heller ikke levere et budget, hvor der står, at vi skal bruge fem millioner, og vi leverer to millioner i overskud i år seks,” fortæller Jesper Buch.

Lancér noget bras, men lancér
Selvom kravene til forarbejdet altså er store, hvis man vil have en business angel som Jesper Buch til at investere i sit iværksætterprojekt, så skal man ikke lade sig skræmme. Det vigtigste er, at man kan og vil komme i gang. Og at man kan vise det. Jesper Buch har selv lanceret startup-filosofien LCBL, der kort og godt står for: Launch crap, but launch:

”Hvis der er en, der sender en forretningsplan på 60 sider til mig, så læser jeg den ikke. Jeg går først ind i ting, når folk beviser, at de selv kan. Så har de også bevist, at de kan etablere et produkt uden at skulle bruge en masse penge. Jeg vil have, at folk er i stand til at bygge tingene for de midler, de har. Og så er det også super vigtigt, at alle partnere er økonomisk bundet i deres eget projekt. Gerne så meget som overhovedet muligt. Jeg gik ud og lånte 318.000 til at etablere Just-Eat, og det var mange penge for mig dengang. Det giver noget engagement at have den slags forpligtelser,” siger Jesper Buch.

Når man sætter noget på spil, så risikerer man også at tabe. Den risiko kan være en væsentlig motivationsfaktor. Og man skal aldrig være bange for at fejle som iværksætter – fiasko er som sådan ikke en mulighed for Jesper Buch – så skal man bare arbejde hårdere. Hvis der er en spandfuld sand at sælge i Sahara, så må man gøre det. Også selvom de ”bedrevidende” ryster på hovedet ad én:

”Der var ingen, der troede på Just-Eat i gamle dage overhovedet. De tænkte ”Pizza på nettet? Du må da være skør”. Vi skulle have gået konkurs tyve gange, men vi blev bare ved. Vi fyrede folk, vi satte lønnen ned, og vi gjorde alt muligt. Hvis man vil det nok, så skal man nok finde en vej,” siger han.

Innovation er vejen frem
Et meget vigtigt skridt på vejen er innovation. I forhold til Just-Eat var det udviklingen, lanceringen og ikke mindst patenteringen af en boks, der gjorde, at Just-Eat havde to-vejs kommunikation med restauranterne i stedet for den gammeldags telefax-løsning. Ifølge Jesper Buch var det den boks, der gjorde Just-Eat til den største i verden og dermed ham selv og partnerne til millionærer.     

Et andet sted Just-Eat innoverede var på markedsføring og branding-siden. Pizza-æsker, biler, arbejdstøj til personalet, menukort og varmetasker – alle ting, der knyttede restauranterne tættere til Just-Eat og alle eksempler på videreudvikling og innovation. Og det er til syvende og sidst det, iværksætteri handler om ifølge Jesper Buch:

”En hardcore iværksætter tænker optimering konstant, og jeg er stadig iværksætter. Jeg tænker hele tiden ”hvordan kan jeg gøre det her nemmere eller bedre?” om alt det, jeg ser i min hverdag. Så hvis man ellers har styr på sit fokus og er åben for, hvordan man kan gøre det bedre i hverdagen, så får man succes,” fortæller han.

I år 2000 startede Jesper Buch Foodzoom.dk men inden projektet gik online blev navnet skiftet til Just-eat. Firmaet startede i en kælder på Domhusgade i Kolding. Ultimo 2002 var der kun tre ansatte i Just-Eat. Selskabet havde på det tidspunkt kun 100 restauranter online og ekspederede 200 ordrer om dagen.

Just-eat fik break-even i Danmark i 2004 og startede op i Island som det første eksportmarked.

Tidligt i 2005 blev alle selskabets aktionærer undtagen Jesper Buch og angel investor Carsten Mikkelsen købt ud af en dansk rigmand fra Hongkong. Jesper Buch startede Just-eat.co.uk op i England og yderligere selskaber i Holland, Irland, og Sverige. Selskabet er i dag iblandt de største internetselskaber i verden med over 1000 ansatte.

I midten af 2008 solgte Jesper Buch første gang nogle af sine aktier i Just-eat til Index Ventures.

I 2011 solgte Jesper Buch resten af sine aktier i Just-eat og er til dato den person, som har siddet i Just-eat´s topstilling som direktør i længst tid nemlig knap ni år og i bestyrelsen i knap 12 år.

Jesper Buch blev i 2013 som den femte dansker nogensinde udnævnt til ”Young Global Leader” af ”World Economic Forum”. Personligheder som Facebook-stifter Mark Zuckerberg og Daniel Ek stifter af spotify er blandt de andre YGL.

Jesper Buch er i dag medejer af en lang række forretninger, herunder Shaping New Tomorrow, Reboost ApS, Reshopper, TREETOPS TRADING ApS, og Gomore.dk.


Nemt at være dansk iværksætter

Danmark er et af verden letteste lande at starte nye virksomheder i. Det hele begynder på hjemmesiden virk.dk, hvor enhver med en digital signatur kan oprette sig i det centrale virksomhedsregister CVR. Det tager kun fem minutter, og det koster ikke noget. Herefter kan en iværksætter være beskæftiget resten af livet.

Move On redaktion
158.128 læsere
Opdateret d. 02.09.2021

Læs også...


Få løn under din iværksætter-start up!
I kølvandet på finanskrisen har der fra statens side været en klar tendens til at sætte mere fokus på innovation og iværksætteri – samt muligheder for at få hjælp i processen. Iværksætterpilot-ordningen er én af dem.
Move On Career
The Beauty and the Bizz
Christiane Schaumburg-Müller er mere end værten og skuespilleren, som man kender fra TV. På hendes palette af færdigheder ligger også en livlig iværksætter og en målrettet optimist.
Move On Career
Fra 1. årsstuderende til iværksætter
De to unge iværksættere Marie S. Berggren og Heiða G. Nolsøe har efterhånden vundet alt, der er at vinde, af case competitions og iværksætterkonkurrencer i Danmark. Læs om deres succesfulde rejse og få nøglen til, hvad der kan få dit produkt frem i verden.
Move On Career
Mega drive
Når Anne Mette Svane fortæller om sit job som chefredaktør, er der ild i hendes øjne. Hun har et drive, der får én til at stoppe op og spørge sig selv, om man brænder nok for det, man laver.
Move On Career
At finde sit sande jeg
Anders Matthesen aka. ”Anden” er en af Danmarks mest succesfulde komikere. Efter mange år i branchen med udfordringer, udvikling og selvransagelse er det tid til at gøre status.
Move On Career
Find dit eget blue ocean
"Hvis det føles forkert at smække døren, så er det, fordi du ikke er på rette spor." Hummel-ejer, Christian Stadil fortæller om sin karriere, der startede med jura, men nu handler om internationalt anerkendt modetøj.
Move On Career
Nyuddannet og konsulent
En unik værktøjskasse inden for analyse og forandringstænkning. Men også en hverdag med stort arbejdspres og hårde stunder, når man er med til at nedlægge stillinger. Læs om Ask Jessens erfaringer som konsulent
Move On Career
Jeg vil gerne røre verden
Stifteren af Joe & The Juice Kaspar Basses ambitioner fejler bestemt ikke noget. Faktisk sætter han overliggeren så højt som overhovedet muligt: hans forretning skal være den største og bedste inden for sit felt på verdensplan. På størrelse med Starbucks. Alligevel er han bange for ikke at nå sit mål.
Move On Career
Annoncering - opret jobopslag
HPT