Erfaren leder af ledere indenfor forretningsområderne Supply Chain Management, HR og Økonomistyring i Mærsk Olie. Tilgangen er ”hands on”, analytisk og struktureret. Handlekraftig, løsnings- og resultatorienteret med et højt ambitions niveau. En stærk kommunikator og samarbejdspartner, som formår at skabe relationer til interessenter.

Opdateret 27. august 2018
Min uddannelse
1988 - 1990

Cand.merc.

Handelshøjskolen, Aarhus Universitet (ASB)

Uddannelsesområde: Produktion, Logistik & Transport
Periode: oktober 1988 - juni 1990
Min erhvervserfaring
2010 - 2018

Senior Manager for execution of Strategic Sourcing Projects

Maersk Oil

Fritstillet som følge af strukturelle, organisatoriske forandringer efter TOTAL’s overtagelse af Maersk Oil.

Medlem af Supply Chain ledergruppen; leder af Strategic Sourcing som består af 20 internationale specialister; direkte reference fra 3 team ledere.

Supply Chain afdelingen varetager drift af lageret, logistik, forsyningsskibe, helikopteroperation, indkøb og implementering af strategiske sourcing projekter.
Det er Maersk Oil’s strategi og ambition at blive den bedste operatør af modne felter i Nordsøen. Strategic Sourcing udarbejder og implementerer kommercielle projekter med udgangspunkt i Maersk Oil’s strategi og i samarbejde med interne interessenter på management niveau.

Ansvarlig for:
Udarbejdelse og implementering af kommercielle (sourcing, tender og kontrakt) strategier for service, drift og vedligehold af Maersk Oil’s teknisk komplekse offshore anlæg
Forandringsledelse og procesoptimering i forbindelse med implementering af de kommercielle strategier.
Tender, forhandling, performance og kontrakt management af 500+ kontrakter svarende til en årlig omsætning på 1 milliard USD
Performance og Supplier Relationship Management af 2.000 internationale leverandører.
Værdiskabelse gennem partnerskaber med udvalgte, strategiske leverandører, baseret på tillid og åben tovejs kommunikation.
Tilsikre optimale processer og arbejdsgange samt vidensdeling på tværs af forsyningskæden.
Digital transformation af det operationelle indkøb og materiale masterdata
Eksekvering af Corporate Sustainability and Social Responsibility programmer
Overholdelse af EU og danske udbudsregler samt international anti-korruptions og bestikkelses lovgivning

Udvalgte resultater:
- For at sikre forsyningssikkerheden har Maersk Oil haft to leverandører af helikopterflyvninger. Efter en dialog med selskaberne, etableredes et partnerskab med ét selskab og derved reduceredes omkostningerne med 25 %. Tidligere havde tilgangen været et ”os dem” scenario med to konkurrerende selskaber. Partnerskab baseret på åben dialog, tillid og gensidig respekt, danner nu grundlaget for samarbejde om fælles mål og høje standarder for sikkerhed og drift.
- Kulturel transformation af en operationel og pris fokuseret indkøbsafdeling til et strategisk projektteam, hvor hele værdikæden tages i betragtning. Formålet er at indgå værdiskabende partnerskaber til gavn for begge parter med et fælles mål om at eliminere ineffektivitet og reducere omkostningerne i forsyningskæden.
- Digital transformation af operationelt indkøb og implementering af eBay lignende materialekatalog, resulterende i at 70 % af årligt 70.000 indkøbs-rekvisitioner indkøbes automatisk via 150 rammeaftaler for 20.000 materialer. Formålet er at effektivisere indkøbsprocessen, reducere omkostningerne og fejlbestillinger samt frigøre resurser til mere værdiskabende, strategisk indkøb.
- Outsourcing af leverandør opfølgning for rammeaftaler til Indien for at reducere omkostningerne.
- Implementering af en struktureret kontrakt management proces for strategiske og sikkerhedskritiske leverandører. Processen omfatter regelmæssige performance møder med fælles agenda baseret på aftalte og gensidige KPI’er. Implementeringen omfattede uddannelse af 150 kontraktsansvarlige og HSE specialister. Formålet er at reducere sikkerhedsrisikoen og øge værdiskabelsen i forsyningskæden.
- Projektleder for etablering af Maersk Oil’s nye domicil i Esbjerg. 10.000 m2 i 5 etager og med plads til 600 medarbejdere. Projektet blev succesfuldt afleveret en måned før tid og indenfor budgettet.
Arbejdsområde: Indkøb
Periode: august 2010 - august 2018
2007 - 2010

HR Direktør

Maersk Oil

Medlem af ledelsesteamet for Den Danske Operations; 4 teams med i alt 14 medarbejdere

Ansvarlig for:
Ledelse af et professionelt og operationsdygtigt HR-team, med ansvar for organisationsudvikling, performance management, rekruttering samt karriere og kompetence udvikling.
Administration af personaledata og overholdelse af persondataloven
Lønbogholderi og overenskomstforhandlinger for timelønnede
Resurseplanlægning af bemandingen på alle offshore installationer
Boligadministration og administration af firmabiler

Udvalgte resultater:
- Succesful opbygning af en fuld funktionsdygtig HR-afdeling, som del af transformationen af Den Danske Operation til en selvstændig forretningsenhed med hovedkontor i Esbjerg, i overensstemmelse med Maersk Oil’s vækst strategi.
- Udarbejdelse af rekrutterings strategi og ansættelse af mere end 200 medarbejdere for at understøtte Maersk Oil’s vækststrategi og udflytningen af Den Danske Operation fra København til Esbjerg.
- Etablering af en international skole i Esbjerg for at tiltrække højtuddannede, internationale olie og gas specialister. Mere end 50 % af skolens nuværende 300 elever har en forælder, der arbejder for TOTAL.
- Samarbejdede med Aalborg Universitet Esbjerg (bl.a. afholdelse af sommer skole for 30 internationale ingeniørstuderende) for at tiltrække flere ingeniørstuderende til Esbjerg og dermed udvide poolen af talenter Maersk Olie kan rekruttere fra.
Arbejdsområde: Human Resources
Periode: januar 2007 - august 2010
2003 - 2006

Chef for Økonomistyring og Dokumentation

Maersk Oil

Medlem af ledelsesteamet for Operations; 2 teams med i alt 9 medarbejdere

Ansvarlig for:
Support til afdelingerne i udarbejdelse af budgetter for drift- og investeringsprojekter. Det årlige driftsbudget er ca. 1 milliard USD.
Økonomistyring og budgetkontrol for drift- og investeringsprojekter.
Rapportering til direktionen og afdelingsledere på månedsbasis, herunder månedlige møder med afrapportering af omkostninger/budgetkontrol og opdateret estimat for årets omkostninger
Udarbejdelse af ad hoc ledelsesinformation og præsentation til direktionen og Partnere
Kreditorbogholderiet, herunder kontrol af fakturaer mod service kontrakter.
Korrekt og effektiv opdatering af all teknisk dokumentation for offshore faciliteterne. Ca. 120.000 tekniske tegninger, udstyrs databasen og leverandørmanualer.

Udvalgte resultater:
- Implementering af fælles budgetteringsprocesser og principper på tværs af de 3 operationsafdelinger for at sikre afstemte budgetter i overensstemmelse med den overordnede forretningsplan. Processen involverer stakeholder management på alle niveauer i organisationen.
- Med udgangspunkt i afdelingernes behov, udarbejdedes standardiserede økonomistyrings rapporter, som tilsikrede at afdelingslederne har den rette og nødvendige information for effektiv budgetstyring.
- Digital transformation af dokumentationsafdelingen. 120.000 tekniske tegninger, manualer og anden teknisk dokumentation blev gjort online tilgængelige for alle interne og eksterne brugere (2000+). Den langsommelige, papirbaserede opdaterings proces blev afløst af et digitalt flow. Digitaliseringen øgede effektiviteten, reducerede omkostningerne og højnede sikkerheden offshore via lettere adgang til realtime informationer. Opdateringen blev outsourcet til Indien for at reducere omkostningerne.
Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
Periode: januar 2003 - december 2006
1997 - 2002

Finance Business Partner

Maersk Oil

Budgettering, budgetkontrol & økonomistyring
Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
Periode: januar 1997 - december 2002
1993 - 1996

Business Controller for The Tyra 1992 Development Project

Maersk Oil

Budgettering, budgetkontrol & økonomistyring
Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
Periode: januar 1993 - december 1996
1991 - 1992

Bussines Development Assistant

Maersk Air

Business development
Arbejdsområde: Administration
Periode: januar 1991 - december 1992
Mine kompetencer
Evner
• corporate social responsibility • supplier relationship management budgettering digitalisering forhandling human resource management kontrakt management stakeholder management strategisk indkøb supply chain management økonomistyring
Sprog på arbejdsniveau
dansk engelsk tysk
Mine præferencer
Jobtype
Fuldtidsjob
Arbejdsområde
Administration Indkøb Ledelse & Planlægning Projektledelse Rådgivning & Support Topledelse Transport & Logistik Økonomi & Forvaltning
Geografi
Sydvestjylland (Esbjerg) Sønderjylland Vestjylland
Kontakt mig!