Mine kolleger har beskrevet mig som venlig, udadvendt og fagligt ambitiøs. Min erfaring som gymnasielærer har gjort mig særligt god til at se nye løsninger på gamle problemstillinger, samarbejde på tværs af fag, og tænke kreativt. Mine spids-kompetencer er undervisning, forskning, og formidling i tværfaglige samarbejder og på egen hånd.

Grundig Arbejdsom Empatisk Struktureret Målrettet  

Opdateret 24. august 2020
Min uddannelse
11
2008 - 2012

Cand.mag. i Historie

Aarhus Universitet

Kandidatuddannelsen i Historie er opdelt i linjer, hvor man går i dybden med de aspekter af historiefaget, som man finder særligt interessante og relevante. På linjen i International og global historie arbejder man med store sammenhænge, der rækker ud over Danmarks grænser, og de metodiske udfordringer og muligheder, der følger med.

En kandidatuddannelse i historie garanterer følgende kvalifikationer og kompetencer.

Kvalifikationer
  • indgående kendskab til udvalgte historiske emner
  • en avanceret forståelse for historiske sammenhænge
  • færdigheder i selvstændigt at indsamle relevant materiale
  • færdigheder i at opstille og analysere historiske problemstillinger
  • færdigheder i at formidle historisk viden til andre
  • færdigheder i at anvende faglig viden i løsning af praktiske opgaver

  • Kompetencer
  • evnen til selvstændigt at analysere komplekse problemstillinger
  • evnen til at frembringe ny viden
  • evnen til at bearbejde et omfattende materiale
  • evnen til at udarbejde og strukturere en større skriftlig fremstilling
  • evnen til at formidle viden til andre
  • evnen til at indgå i tværfagligt samarbejde
  • evnen til at arbejde resultatorienteret på arbejdsmarkedets vilkår

  • Uddannelsen blev afsluttet med et engelsksproget speciale omhandlende de udenrigspolitiske spændinger mellem USA og Kina i perioden 2006-2010 med fokus på brugen af tvangsdiplomati i forhold til Taiwan-problematikken. Dette originale studie var baseret på fortroligt kildemateriale i form af interne mødereferater og korrespondancer mellem det amerikanske udenrigsministerium og den amerikanske ambassade i Beijing.

    Karrieremuligheder

    Linjerne på kandidatuddannelsen i Historie sigter på forskellige dele af historikernes arbejdsmarked. Linjen i International og global historie åbner op for et internationalt orienteret arbejdsmarked i offentlige institutioner, private virksomheder eller NGO’er.
    Uddannelsesområde: Humaniora
    Periode: august 2008 - juli 2012
    10
    2006 - 2008

    BA i Engelsk

    Aalborg Universitet

    På Engelskstudiets 4½ semestre tilegner man sig en omfattende viden om de engelsktalende lande med særlig vægt på Storbritannien og USA, og får solide mundtlige og skriftlige færdigheder i engelsk. Uddannelsen består af følgende hovedområder samt de teorier og analysemetoder, der bruges og diskuteres inden for disse områder:

    Praktisk sprog
    Sprogvidenskab
    Samfundsvidenskabelige og historiske forhold
    Litteratur- og tekstvidenskab
    Kulturvidenskab.

    Traditionelle engelskuddannelser i Danmark fokuserer mest på de tre første samt på, hvad man dér kalder den litteraturvidenskabelige dimension. AAU’s engelskuddannelse er den eneste i Danmark, hvor man har en selvstændig kulturvidenskabelig dimension og også den eneste, hvor man arbejder med et bredt tekstbegreb, der omfatter såvel traditionel litteraturvidenskab som tekster i andre genrer og medier.

    Bacheloruddannelse garanterer følgende kvalifikationer og kompetencer

  • viden om britisk og amerikansk (og i mindre omfang andre engelsksprogede landes) tekst og kulturhistorie, og specialiseret -
  • viden om udvalgte områder herindenfor, samt forståelse af sammenhænge mellem den enkelte tekst og dens kontekst (herunder personal-, idé-, mental-, social-, institutions- og/eller materialhistoriske faktorer)

  • viden om tekst- og kulturvidenskabelige teorier og metoder

  • viden om engelsksprogede diskurs- og medieforhold og om diskurs-, kommunikations- og medieteori og –analyse

  • viden om sprogvidenskabelige teorier og metoder

  • viden om det engelske sprogs syntaks, grammatik, idiomatik og udtale, samt indsigt i samspillet mellem sprogbrug og kommunikationssituation

  • viden om britisk og amerikansk (og i mindre omfang andre engelsksprogede landes) historie og samfundsforhold

  • viden om læringsformer og læringstilrettelæggelse, herunder problembaseret læring, projektarbejde og porteføljearbejde, og vidensudvikling gennem tværfagligt samarbejde

  • viden om engelskfagets anvendelsesmuligheder og samfundsmæssige betydning

  • viden om teorier, metoder og praksis inden for uddannelsens fagområder og anvendelsesområder

  • viden om grundlæggende principper for videnskabelig redelighed og om videns- og læringsetiske problemstillinger inden for uddannelsens faglige områder.

  • Kompetencer

  • kunne kommunikere præcist, effektivt og korrekt på mundtligt og skriftligt engelsk; dvs. morfologisk, syntaktisk, fonetisk-tonetisk, leksikalsk og idiomatisk korrekt, præcist og nuanceret, samt stilistisk varieret i overensstemmelse med kommunikationssituationen

  • kunne analysere engelsksprogede tekster (i alle genrer og medier), både formelt-æstetisk, intertekstuelt og kontekstuelt, med anvendelse af tekst-, litteratur- og medievidenskabelige teorier og metoder

  • kunne analysere diskurser i organisationer, institutioner, uddannelse, social interaktion, hverdagskultur og mediebrug, med anvendelse af teorier og metoder i diskursstudier

  • kunne analysere nutidige og historiske kulturelle, sociale og politiske fænomener og problemstillinger i Storbritannien og USA (og i mindre omfang andre engelsksprogede lande)

  • kunne formidle teoretisk funderet viden om de engelsksprogede landes kultur, litteratur og samfundsforhold på en overskuelig og systematisk måde, under hensyn til målgruppe og kontekst

  • kunne analysere engelsksproget kommunikation med henblik på struktur og sproglige virkemidler, og formidle teoretisk funderet viden om det engelske sprog og engelsk sprogbrug på en velstruktureret måde, herunder gennem undervisning og vejledning kunne fremme sproglige læreprocesser.i at kommunikere mundtligt og skriftligt på et grammatisk og pragmatisk velfungerende engelsk.

  • kunne forholde sig kritisk reflekterende til egen viden og herudfra selvstændigt kunne vælge og tilrettelægge egen faglig udvikling og specialisering

  • kunne evaluere vidensressourcer selvstændigt og kritisk, og forholde sig analytisk og reflekterende til uddannelsens genstandsfelter og deres teorier og metoder

  • kunne bruge sin faglighed i forskellige arbejdsmæssige sammenhænge, med forskellige formål og overfor forskellige målgrupper, og kunne påtage sig professionelt ansvar og træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger, herunder kunne vurdere relationelle og etiske aspekter i en arbejdsopgave

  • -kunne formulere, bearbejde og belyse faglige problemstillinger under anvendelse af anerkendte og relevante videnskabelige teorier, metoder og værktøjer

  • kunne anvende forskellige faglige arbejds- og evalueringsformer, herunder problemorienteret projektarbejde i grupper

  • kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde, og kunne varetage projektledelse.

  • Uddannelsen blev afsluttet med et engelsksproget bachelorprojekt omkring socialistisk utopisme og teknokratibegrebets udvikling i litteratur og film i England og USA under den kolde krig.

    En uddannelse pa° Engelsk kvalificerer til en række forskellige jobtyper. Kandidatundersøgelsen viser, at 91 % fa°r arbejde inden for undervisningssektoren, mens resten fa°r job, hvor
    der kræves sproglig, kommunikativ og analytisk kompetence
    pa° et højt niveau, fx informationsarbejde (marketing, kulturformidling, oversættelse), planlægning, administration og projektledelse.
    Uddannelsesområde: Humaniora
    Periode: august 2006 - juni 2008
    Min erhvervserfaring
    2016 - 2020

    Ekstern Censor

    Børne- og Undervisningsministeriet

    Jeg var ekstern censor i engelsk ved de skriftlige sommereksaminer i den pågældende periode.
    Arbejdsområde: Undervisning
    Periode: januar 2016 - juni 2020
    2019 - 2020

    Lektor

    Favrskov Gymnasium

    Som gymnasielærer på Favrskov Gymnasium underviste jeg i Almen Sprogforståelse, Engelsk A & B og Historie A samt en række Studieretningsprojektsforløb og interne vikariater. Derudover indgik jeg i et udviklingsprojekt omkring formativ evaluering og deltog i to studieture til London. Derudover var jeg ekstern censor på den skriftlige prøve i Engelsk A ved sommereksamen 2020. I forhold til det tværfaglige grundforløbsfag, Almen Sprogforståelse bestod min opgave i at undervise mine 2 grundforløbsklasser i Grammatik, Fonetik og Læringstrategier, samt at udforme, gennemføre og evaluere den mundtlige prøve i faget ved grundforløbets afslutning.
    Arbejdsområde: Undervisning
    Periode: august 2019 - juni 2020
    2012 - 2019

    Adjunkt/Lektor

    Svendborg Gymnasium & HF

    Som gymnasielærer på Svendborg Gymnasium underviste jeg i fagene Engelsk, Historie, Almen Sprogforståelse og Almen Studieforberedelse. Jeg har som fagrepræsentant for historie på Svendborg Gymnasium udviklet ,Historiens Dag, der i dag er en årlig tilbagevendende begivenhed for alle 1.G-klasser. ,Historiens Dag, var i 2017 nomineret til Historiske Dages Fornyelsespris. Målet er, at få eleverne til at se det globale i det lokale og gøre byrummet til et klasseværelse. Konkret får eleverne mulighed for at bruge den viden, de har fået igennem det obligatoriske DHO-forløb vedrørende centrale udviklingslinjer i Danmarks historie. Dette gøres ved hjælp af lokale arkivalier fra de pågældende perioder i Svendborg. I forhold til det tværfaglige grundforløbsfag, Almen Sprogforståelse bestod min opgave i at undervise grundforløbsklasser i Grammatik, Fonetik og Læringstrategier, samt at udforme, gennemføre og evaluere den mundtlige prøve i faget ved grundforløbets afslutning. I forbindelse med det tværfaglige fag, Almen Studieforberedelse har jeg gennemført en række tværfaglige forløb i begge mine fag der fokuseret på videnskabsteori, innovation og løsning af en konkret og aktuel problemstilling i samfundet. Jeg har desuden været både eksaminator og censor til den afsluttende eksamen i 3.g. I forhold til den store 3.g opgave, studieretningprojektet, har jeg mellem 2016 og 2019 været ekstern censor på opgaverne til den afsluttende prøve. Ligeledes har jeg i samme periode været ekstern censor på den skriftlige prøve i engelsk A og B ved sommereksaminerne. I arbejdsårene 2014-2020 har jeg indgået i mange forskellige aktiviteter og udviklingsprojekter. Jeg vil især fremhæve C.L.A.R.A projektet i samarbejde med professor Ruth Deakin Crick fra Bristol University, der omhandler de følelsesmæssige aspekter omkring læring. I indeværende skoleår har jeg deltaget i et globalt udviklingsprojekt omhandlende motivation, følelser og læring med fokus på de relationelle aspekter i undervisningen i forbindelse med at kultivere og videreudvikle en autentisk interesse og nysgerrighed hos eleverne, så de i højere grad bliver orienteret imod dybdelæring og samarbejde i modsætning til den præstationsorienterede konkurrencementalitet, der hersker i mange klasselokaler. Projektet er baseret på Dr. Brett D. Jones teoretiske model for motivation forkortet M.U.S.I.C. (eMpowered, Useful, Succeed. Interested, Care). Jeg har sammen med kolleger designet og afprøvet eksempler på teoriens anvendelse i praksis, samt indsamlet empiri vedrørende elevernes udbytte via kvalitative spørgeskemaundersøgelser. Jeg har også planlagt koordineret, gennemført og evalueret et udvekslingsforløb for 1.g klasserne med klasser fra Rumænien, Holland og Grækenland under navnet PEEP. Jeg har også indgået i et udviklingsprojekt under titlen kollegial supervision der havde til formål at styrke det almenpædagogiske samarbejde på lærerkollegiet igennem sokratiske 3-mands samtaler.
    Arbejdsområde: Undervisning
    Periode: august 2012 - juni 2019
    Mine kompetencer
    Evner
    analyse kommunikation ledelse undervisning
    Sprog på arbejdsniveau
    dansk engelsk spansk
    Mine præferencer
    Jobtype
    Fuldtidsjob
    Arbejdsområde
    Undervisning
    Geografi
    Østjylland (Aarhus)
    Lønønske
    27.000 DKK / måned
    Kontakt mig!