Med baggrund i en juridisk uddannelse har jeg de sidste 24 år som leder på forskellige niveauer i meget omskiftelige organisationer – heraf hovedparten af årene på direktionsniveau - opnået stor erfaring med og kendskab til alle dele af en organisation.

Strategisk tænkende Helheds tænkende overblik løsningsorienteret vedholdende  

Opdateret 30. august 2016
Min uddannelse
7
2006 - 2009

MPM

Syddansk Universitet (SDU)

Uddannelsesområde: Administration
Periode: september 2006 - juni 2009
8
1984 - 1990

Cand.jur.

Aarhus Universitet

Uddannelsesområde: Jura
Periode: september 1984 - juni 1990
Min erhvervserfaring
2010 - 2016

Administrationschef / Direktør - UC Syd

Virksomhedsnavn skjult

UC Syddanmark blev etableret i 2010 ved en fusion mellem det daværende UC Syd og daværende UC Vest. Det var slutresultatet efter en lang række fusioner, som over de foregående 10 år sammensluttede 16 tidligere selvstændige institutioner/afdelinger. I 2012 blev en ny rektor ansat, og der blev implementerede en ny organisering af ansvarsområder. Samtidig skiftede organisationen navn til UC Syd.

Reference:
Rektor Rektor Birthe Friis Mortensen (2012 - 2016 )
Rektor Søren Vang Rasmussen (2010-2012)

Ansvar
I de første år var der en række problemer, der bl.a. var opstået som følge af manglende afklaring at fusionshensigterne med deraf følgende modstand mod at føre fusionen ud i livet. Mine væsentligste opgaver bestod derfor i – så vidt det var muligt – at sikre den helt basale drift i en statisk opsplittet organisation samt at gennemføre nogle nødvendige fusionstiltag herunder: fælles telefon-, økonomi- og IT systemer samt i et vist omfang fælles personalepolitik, fælles rammeaftale for undervisernes arbejdstid og tiltag til sikring af, at medarbejderkompetencer forblev i organisationen.

Efter rektorskifte og omorganisering blev jeg direktør for administration og HR. Stillingsindholdet var en blanding af administrations-, service- samt ressourceområder med stor vægt på tværgående opgaver. Ansvaret omfattede således ud over administration og HR også IT, StudenterFokus (studiekvalitet, analyser og studentersociale aktiviteter på tværs af studier) og ledelsessekretariat samt eksempelvis akkreditering af uddannelser og institutionen, håndtering af personalereduktioner, forhandling med organisationer, implementering af ny stillingsstruktur for alle undervisere, arbejdsmiljø, personalepolitik mm.

Resultater:
Her kan bl.a. nævnes:

-I tæt samarbejde med rektor og øvrig direktion løbende gennemført omorganiseringer af institutionen med nye fælles administrative afdelinger og ledelser samt organisering af uddannelserne i faglige hovedområder svarende til den oprindelige fusionsbeslutning.

-Gennemført implementeringen af OK 2013 samt ny stillingsstruktur, uden det har givet anledning uro og forvirring, som tilfældet var på en del af de øvrige professionshøjskoler.

-I tæt samarbejde med rektor og øvrig direktion gennemført kontrolleret økonomisk ”turn around” med effektivisering og beskæring af driftsudgifter og medarbejderreduktioner. Dette omfattede både administration, service og undervisning, og det tilpassede institutionen til de aktuelle rammebetingelser og sikrede dermed råderum til strategiske satsninger.

-Etableret ”StudenterFokus”, som var er nydannelse. Hensigten med dette initiativ var i højere grad at fokusere på de studerendes behov i forhold til at være studerende, både i form af indsamling af viden til brug for kvalitetssikring/kvalitetsudvikling af UC Syddanmarks ydelser, samt ikke mindst i forhold til udvikling og understøtning af studentersociale aktiviteter.

-Gennemført total omlægning af IT-organisationen bestående af nyorganisering af ledelse, gennemgribende omorganisering og samling af funktioner i én fælles afdeling, reduktioner og geografiske omflytninger af medarbejdere, med deraf følgende økonomisk rationale og samtidig større tilfredshed blandt brugere og afdelingens medarbejdere.

-Gennemført og implementeret omlægning af arbejdsmiljøorganisationen med henblik på at sikre en bedre understøttelse af arbejdsmiljøet indenfor alle organisationens arbejdsområder.

-Gennemført det grundlæggende arbejde for at klargøre organisationen til senere gennemførelse af institutionsakkreditering.

Årsag til skift.
Besluttede at indgå fratrædelsesordning i forbindelse med nye strukturændringer som indebar at 2 af mine 3 direktions kolleger glæed ud af organisationen og de 2 resterende fik mulighed for at søge nye stillinger, idet jeg efter 15 år på samme arbejdsplads trængte til nye udfordringer i en anden organisation.
Arbejdsområde: Ledelse & Planlægning
Periode: januar 2010 - maj 2016
2000 - 2009

Administrationschef - CVU Vest / UC Vest

Virksomhedsnavn skjult

Reference:
Rektor Reidar Faurbye 2000 – 2001
Rektor Tyge Skovgaard Christensen 2001 – 2010

Ansvar:
Min stilling som administrationschef omfattede fællesfunktioner indenfor bl.a. personale og HR, økonomi, bygningsdrift, service og studieadministration, og indeholdt udover disse områder et væsentligt element af tværgående opgaver, eksempelvis kvalitetssikring, akkreditering, håndtering af personalereduktioner, arbejdsmiljø, personalepolitik mm.

I forbindelse med kommunalreformen fik CVU Vest pr. 1. januar 2007 tilført en ældre topchef. For at få denne kabale til at gå op opdeltes fællesområdet formelt i to dele, og min stillingsbetegnelse ændredes til områdechef. Jeg bibeholdt dog stort set mine hidtidige funktioner og arbejdsområder med fortsat direkte reference til rektor og del af institutionens øverste ledelse.

Resultater::
-I tæt samarbejde med bestyrelse og rektor gennemført ialt 5 fusioner som over årene samlede 7 institutioner og 2 afdelinger af andre institutioner i én organisation. I 2010 omfattede UC Vest ca. 3.500 studerende og 350 medarbejdere samlet på én campus.

-Løbende stram økonomisk styring og tilpasninger i periode med faldende studentertal og reducerede taxametre med samtidig sikring af den fornødne egenkapital og likviditet til at modstå forbigående udsving og til at iværksætte nye strategiske tiltag.

-Omstilling af administrations- og servicefunktioner fra små lokale enheder til fælles funktioner med større effektivitet og kvalitet i opgaveløsningen.

-Reduktion af adresser fra 7 til 2 ved samling af hovedaktiviteterne på én stor campus med væsentlig reduktion af samlet bygningsareal og effektivisering af drift.

-Etablering af 3 nye uddannelser.
 
Årsag til skift:
Ansættelse fortsat ved UC Syddanmark i forbindelse med fusion mellem UC Syd og UC Vest.
Arbejdsområde: Ledelse & Planlægning
Periode: juni 2000 - december 2009
1999 - 2000

Souschef - Syddansk Universitet

Virksomhedsnavn skjult

Syddansk Universitet blev dannet ved en fusion i 1998 mellem Odense Universitet, Handelshøjskole Syd – Ingeniørhøjskole Syd og Sydjysk Universitets Center.

Reference:
Personalechef Herluf Petersen

Ansvar:
-Økonomistyring herunder lønbudgettering samt overordnet ansvar for personaleadministration for medarbejdere i Jylland og stedfortræder for Universitetets personalechef i forhold til det samlede universitet på disse områder.
-Juridisk rådgivning og bistand.
-Sekretariatsbetjening af universitetets feriefond og af Universitetets valgudvalg, herunder ansvarlig for gennemførelse af valg til alle kollegiale organer.

Resultater:
Som sekretær for universitetets valgudvalg gennemført samtidigt valg til 300 forskellige organer og poster. Valget gennemførtes trods manglende systemmæssig understøtning på grund af fusionen.
-Sikret gennemførelse af fusionen i forhold til ansættelsesmæssige forhold for medarbejdere i Jylland.
-Indført serviceorienteret tilgang til håndteringen af Personalekontorets opgaver, herunder været mægler og mediator i forbindelse med utallige fusionsbetingede kulturelle uoverensstemmelser på medarbejder- og lederplan.

Årsag til skift:
Det blev i løbet af det første år klart for mig, at selv om der var opgaver nok, ville jeg ikke i længden kunne trives uden bredere tværgående institutionelle opgaver. Jeg opsagde derfor stillingen for at tiltræde stilling som administrationschef ved det dengang kommende CVU Vest.
Arbejdsområde: Human Resources
Periode: januar 1999 - maj 2000
1995 - 1999

Fuldmægtig - Handelshøjskole Syd

Virksomhedsnavn skjult

Reference:
Administrationschef Niels Henrik Assing og økonomichef Anna Kørvell

Ansvar:
-Økonomistyring herunder lønbudgettering for medarbejdere og budgetansvar for bygningsdrift på campus Sønderborg.
-Sekretariatsopgaver: Personaleadministration og HR opgaver, juridisk rådgivning og bistand, bygningsdrift og planlægning.
-Personaleleder for pedeller og lønbogholderi.
-Sekretariatsbetjening af styrende organer og udvalg.
-Sparring og rådgivning af rektor og administrationschef samt udførelse af opgaver i forbindelse med fusioner.

Resultater:
-Omstruktureret og revitaliseret højskolens personaleadministration.
-Udarbejdelse og implementering af ny personalepolitik, håndtering af lønforhandlinger og løbende afholdelse af valg til kollegiale organer og lederposter.
-Gennemført planlægning og udførelse af udvidelse og ombygning af højskolens afdeling i Sønderborg i forbindelse med ingeniøruddannelsens flytning til adressen.
-Medvirket i planlægning og gennemførelsen af fusion med Sønderborg Teknikum og senere fusion med Odense Universitet og Sydjysk Universitets Center.

Årsag til skift:
Stilling blev ændret til ansættelse som Souschef i Syddansk Universitets Personalekontor i forbindelse med dannelsen af Syddansk Universitet.
Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
Periode: november 1995 - januar 1999
1992 - 1995

Fuldmægtig - Århus Statsamt

Virksomhedsnavn skjult

Reference:
Statsamtmand Leif Groth og kontorchef Elise Vagner

Ansvar:
Blev oprindeligt ansat som sagsbehandler i et 1 årigt vikariat i sekretariatet for Det Sociale Ankenævn. Efter 3 måneder fik jeg fastansættelse i statsamtmandens nyoprettede sekretariat.

Hovedopgaver:
-Generelle sekretariatsopgaver, økonomistyring herunder budgetlægning og budgetopfølgning for det samlede statsamt, løn- og personaleadministration, IT og bygningsdrift og -planlægning.
-Direkte ledelsesansvar for pedel, journal og bogholderi samt kontorleder.
-Sekretær for det Psykiatriske Patientklagenævn samt sekretariatsbetjening af diverse interne udvalg herunder samarbejdsudvalg og sikkerhedsudvalg.

Resultater:
-Tilrettelagt nye procedurer mv. i forbindelse med Statsamtets udvidelse fra ca. 50 medarbejdere til ca. 110 medarbejdere.
-Gennemført planlægning og gennemførelse af renovering og ombygning af større bygningskompleks samt flytning af halvdelen af statsamtets medarbejdere hertil og herunder gennemført implementering af nyt telefonsystem samt flextid.

Årsag til skift:
Søgte og fik stilling som fuldmægtig ved Handelshøjskole Syd, da jeg havde behov for nye udfordringer i en mere ”levende” organisation.
Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
Periode: januar 1992 - oktober 1995
Mine præferencer
Jobtype
Freelance Fuldtidsjob
Arbejdsområde
Administration Human Resources Ledelse & Planlægning Organisation & Forening Politik & Samfund Projektledelse Rådgivning & Support Teknik Topledelse Økonomi & Forvaltning
Geografi
alle
Kontakt mig!