LinkedIn: http://dk.linkedin.com/pub/peter-rasmussen/1/44a/ab7/

Opdateret 25. marts 2019
Min uddannelse
7
1980 - 1983

HA

Copenhagen Business School - CBS

Almen Erhvervsøkonomi
Uddannelsesområde: Økonomi & Revision
Periode: september 1980 - juni 1983
Min erhvervserfaring
2016 - 2019

Finance Manager/Økonomichef

Altiflex ApS

Finance Manager med følgende ansvarsområder for Danmark & Canada:
  • Budgettering, forecasting, månedlig rapportering til ledelse, ejer og bankforbindelse.
  • Finans, kreditor, debitor, anlægskartotek, lønningsbogholderi via outsourcing. Shared service center for 8 selskaber i gruppen. Posteringer og løbende kontoafstemninger.
  • IPO tillæg, styklister og lagerstyring i produktion og udlejningsdivision.
  • Cashflow-anlyser og -styring.
  • Årsregnskab/Skatteregnskab, moms og offentlig rapportering for 4 drift selskaber og 3 holdingselskaber i gruppen.
  • Sparringspartner for ledelse og ejer.
  • HR Administration.
  • • Analyse af drift og processer – incl. Audit af ISO certificering.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: juni 2016 - april 2019
    2013 - 2016

    Finance Business Partner Nordic

    Lumesse A/S

    Nordic Finance Business Partner med følgende ansvarsområder for Danmark, Sverige og Norge:
  • Budgettering, forecasting, månedlig rapportering til hovedkontor i Luton, England og lokal nordisk ledelse.
  • Operational Review deltagelse med Europæisk og Nordisk ledelse.
  • Deltagelse i tilbudsgivning til større kunder.
  • Cashflow analyser hver 14 dag, oplæg til treasury for funding i de enkelt lande.
  • Bindeled mellem norden og shared accounting center i England. Konteringsinstrukser/afstemninger.
  • Proces optimering for at sikre både højere datakvalitet og ejerskab til/fra shared accounting center.
  • Gennemgang af licensindtægter og igangværende arbejde/projekter for konsulent ydelser/it projekter.
  • Årsregnskab/Skatteregnskab, moms og offentlig rapportering i alle lande.
  • Compliance med IFRS og interne grupperegler.
  • Kordinerer lønudbetaling med ekstern service provider i DK, SE og NO.
  • • Forretningsmæssig support og analyser til nordisk ledelse.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: august 2013 - maj 2016
    2013 - 2013

    Interim Nordisk Finance Manager

    KBA A/S

    Interim Nordisk Finance Manager med følgende ansvarsområder for Danmark, Sverige og Finland:
  • Budgettering, forecasting, månedlig rapportering til hovedkontor i Würtzburg, Tyskland og lokal nordisk ledelse.
  • Finans, kreditor, debitor, anlægskartotek, Lønningsbogholderi via outsourcing i Sverige/Finland.
  • Årsregnskab/Skatteregnskab, moms i alle land, offentlig rapportering.
  • • Analyser for optimering af driften.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: maj 2013 - august 2013
    2013 - 2013

    Interim Økonomikonsulent

    DB Schenker A/S

    Interim konsulent med følgende ansvarsområder for Danmark:
    • Risko analyse af processer i Finans, IT og HR i forbindelse med BilMog (tysk version af Sarbane-Oxley)
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: april 2013 - maj 2013
    2007 - 2013

    Finance Manager / Økonomichef

    DB Schenker Rail Scandinavia A/S

    Finance Manager/Økonomichef med følgende ansvarsområder for Danmark:
  • Budgettering, forecasting, månedlig rapportering til hovedkontor i Mainz, Tyskland og lokal ledelse.
  • Finans, kreditor, debitor, anlægskartotek, Lønningsbogholderi via outsourcing. Shared service center for 2 selskaber.
  • Investeringsansøgninger, priskalkulationer og kunde profitabilitets analyser.
  • Udarbejdelse af års- og skatteregnskab i samarbejde med revisor. Treasury og cash management med kontakt til bank og hovedkontorets cash management afdeling.
  • Aktiv deltagelse i salg af 49% ejerandel af selskabet fra Deutsche Bahn til Green Cargo (business plan, transfer pricing, legale drøftelser, due diligence med købers revisor/advokater).
  • Risikorapporttering til bestyrelse og hovedkontor.
  • BilMog (tyske version af Sarbane-Oxley) og ”compliance” ansvarlig i forhold til interne finans manualer.
  • Transfer pricing dokumentation.
  • Kontrakt administration og kontakt til advokat (kontrakt gennemgang inden underskrivelse, vurdering af risiko og anvendelse af advokat).
  • • Deltagelse i ”Operational Review” sammen med CEO/CFO hver anden måned med ejer repræsentanter.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: juli 2007 - marts 2013
    2005 - 2006

    Nordic Controlling Manager

    Lyreco A/S

    Nordic Controlling Manager med følgende ansvarsområder for Danmark, Sverige og Norge:
  • Budgettering, forecasting, månedlig rapportering til hovedkontor i Marly, Frankrig og nordisk ledelse.
  • Investeringsansøgninger, storkunde profitabilitets analyser og diverse ad hoc opgaver.
  • • Treasury og cash management med kontakt til lokale banker og hovedkontorets cash management afdeling.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: december 2005 - december 2006
    2003 - 2005

    Manager Financial Reporting

    DHL Express Denmark A/S

    Manager Financial Controlling med følgende ansvarsområder for Danmark og Island:
  • Budgettering, forecasting, rapportering og business/financial controlling til europæisk hovedkontor i Brussel/Bonn, nordisk ledelse i Stockholm og dansk ledelse.
  • ”Compliance” med finance manual (IFRS).
  • Koordinering med dansk Finance Shared Service Center for alle DHL søsterselskaber/business units (masterdata, kontoplan, afdelingsstruktur og allokering) og rapportering til hovedkontor.
  • • Opsætning af business model for struktur i forbindelse med SAP implementering – hvor Danmark var pilot for “mindre DHL gruppe selskaber”.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: marts 2003 - november 2005
    2001 - 2003

    Manager Accounting, Reporting & Planning

    DHL Express Denmark A/S

    Budgettering, forecasting, rapportering og controlling til europæisk hovedkontor i Brussel, nordiske ledelse i Stockholm og dansk ledelse, samt support til Island på samme områder. Investeringsbevilling/business case.
  • ABC Costing.
  • Finans-/kreditorbogholderi, samt Anlægskartotek.
  • Årsregnskab, skatteregnskab og anden offentlig rapportering.
  • • Nordisk koordinator for fælles kontoplan og stamdata.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: april 2001 - marts 2003
    1998 - 2001

    Manager Reporting & Planning

    DHL Express Danmark A/S

  • Budgettering, forecasting, rapportering og controlling til europæisk hovedkontor i Brussel, nordiske ledelse i Stockholm og dansk ledelse, samt support til Island på samme områder. Investeringsbevilling/business case.
  • • ABC Costing.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: december 1998 - marts 2001
    1998 - 1998

    Manager Finance & Administration

    The Walt Disney Company Nordic A/S

  • Budgettering, forecasting, rapportering og controlling til europæisk hovedkontor i Paris og den nordiske ledelse for business units Publication and Music.
  • Royalty afstemning, afregning og audit.
  • Debitor-, kreditor-, finans og lønningsbogholderi og generel personale administration. Cash management.
  • • Årsregnskab og skatteregnskab. Kontakt til pengeinstitutter og forsikringsselskaber.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: maj 1998 - november 1998
    1996 - 1998

    Controller/Økonomimedarbejder

    Thorn Danmark A/S

  • Budgettering, forecasting, rapportering og controlling til engelsk moderselskab, nordisk hovedkontor og dansk ledelse. Budgettering, afdelingsregnskab og controlling af 37 DER butikker og 2 servicecentre.
  • • Anlægskartotek/bevillingsstyring og forretningsgangsbeskrivelse.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: april 1996 - april 1998
    1994 - 1996

    Controller/Økonomimedarbejder

    Thorn EMI International A/S

  • Budgettering, forecasting, rapportering og controlling til engelsk moderselskab og dansk ledelse.
  • Budgettering, afdelingsregnskab og controlling af 37 DER butikker.
  • • Anlægskartotek/bevillingsstyring hovedsagelig i forbindelse med butiksflytninger på tværs af butikskæderne FONA, DER, Electric City og HMV.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: november 1994 - marts 1996
    1990 - 1994

    Controller/Økonomimedarbejder

    Hoechst Danmark A/S

    Budgettering, forecasting, rapportering og controlling til tysk moderselskab og dansk ledelse.
  • Udarbejdelse af intern måneds-, kvartals- og årsregnskab, incl. konsolidering af 2 danske datterselskaber.
  • Stamdata-/nøglekartotek – månedlige allokeringer af overhead cost til forretningsområder.
  • • Medlem af kvalitetsudvalg og auditør af kvalitetssystemet (ISO 9002).
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: juni 1990 - oktober 1994
    1987 - 1990

    Regnskabschef

    A/S Alfred Fischer & Co Eftf.

  • Debitor, kreditor, finans og anlægskartotek. Lager, ordreadministration og indkøb.
  • Budgettering og likividitetstyring. Rapportering til direktion og bestyrelse.
  • Kontakt til pengeinstitut, forsikringsselskab og revisor. Medvirken ved udarbejdelse af årsregnskab.
  • • Løn og personaleadministration i samarbejde med adm. direktør Peter S. Larsen
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: marts 1987 - maj 1990
    1986 - 1987

    Financial Controller

    A/S Alfred Fischer & Co Eftf

  • Likviditetsstyring (overordnet debitor- og kreditorstyring).
  • Budgettering.
  • • Diverse analyser for direktion og bestyrelse.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: august 1986 - februar 1987
    1985 - 1986

    Økonomiassistent

    Kongskilde Maskinfabrik A/S

  • Debitorpleje og betalingsregistrering samt Kundekreditvurdering. Likviditetsbudgettering.
  • • Implementering af nyt finans-/debitor-/kreditorsystem.
    Arbejdsområde: Økonomi & Forvaltning
    Periode: september 1985 - juli 1986
    1983 - 1984

    Brugerkonsulent

    IRMA A/S

    • Implementering af økonomistystemet Financial Management Systems (IBM) i form af deltagelse at fastlægge en struktureret kontoplan, analyse og tilpasning af arbejdsgange, samt udvikling af dataentry-system og brugeruddannelse.
    Arbejdsområde: IT - Software
    Periode: juni 1983 - oktober 1984
    Mine kompetencer
    Evner
    analytisk stærk med fokus både på detaljen og på overordnet niveau. bestyrelse og ejerrepræsentanter. er vant til at samarbejde med direktion firma finansmanualer god forståelse for både international og lokalt setup (compliance legalt operationel forretningsforståelse kombineret med stort kundefokus. skatteregnskaber og transfer pricing). stort drive til at opnå de aftalte mål. stort fokus på planlægning og opfølgning for at skabe og fastholde resultater. årsregnskaber
    Sprog på arbejdsniveau
    dansk engelsk
    Mine præferencer
    Jobtype
    Fuldtidsjob
    Arbejdsområde
    Data & Analyse Rådgivning & Support Økonomi & Forvaltning
    Geografi
    Nordsjælland Storkøbenhavn Østsjælland
    Lønønske
    55.000 DKK / måned
    Kontakt mig!