Vi har spurgt tre eksperter, hvordan du bedst udnytter de sociale medier, karrieremesser og dit netværk til at sælge den viden og de kompetencer, du samler under dit studie og i arbejdslivet. Det fælles budskab lyder, at opbygning af netværk og et troværdigt, personligt brand ikke er et hurtigt fiks, men et projekt, der ikke handler om at sælge sig selv, men om at være aktivt til stede.
Målet er inspiration og information
”Networking handler om at være åben og nysgerrig. Målet er at komme i kontakt med mennesker, der på sigt kan skaffe dig vigtig information om virksomheder og jobs,” siger netværksekspert og ejer af rådgivningsvirksomheden JUNGE, Charlotte Junge.
Vejen ind til virksomheders eller andre arbejdspladsers ”gatekeepers” kan starte på LinkedIn eller med et kaffemøde - alt efter hvordan du har det bedst. Vigtigt er det, at du ikke i første omgang skal fokusere på, om din kontakt kan give dig et job, men i stedet bede om viden og inspiration: ”Du skal ikke søge job direkte i dit netværk. Dit netværk og deres netværk skal du anvende til at få viden og kontakter, der kan hjælpe dig med at finde jobmuligheder og f.eks. fortælle dig, hvad du skal huske at skrive i din ansøgning og viden du kan bruge til eventuelle samtaler,” fortæller Charlotte Junge.
Networking vil altid gøre dig vant til samtalesituationen og til at svare kort og præcist på, hvad du kan tilbyde.
Hun ved, at man som nyuddannet kan have svært ved at se, hvorfor tiden skal bruges på netværk. Men selvom det kan være svært at se den kortsigtede nytte af netværk, er det ifølge hende aldrig spild af tid: ”Networking vil altid gøre dig vant til samtalesituationen og til at svare kort og præcist på, hvad du kan tilbyde. Det kan holde dig opdateret på, hvad der sker inden for de områder, du søger og udvikle din netværkskompetence, hvilket i næste led kan øge din værdi, da virksomheder i stigende grad efterspørger medarbejdere, der er dygtige netværkere,” siger hun.
Kom ud over stepperne og deltag!
Som seniorrådgiver hos Digital Advicer kender Ask Hybel de sociale mediers veje og vildveje særdeles godt. Han oplever at mange – også nyuddannede og jobsøgende – har helt ubegrundede barrierer i forhold til at deltage i faglige debatter online. Men holder man en god tone, er der ingen grund til ikke at deltage: ”Brug det momentum du har, når du er færdiguddannet, til at stille friske, faglige spørgsmål og italesætte den viden og undren, du har tilegnet dig,” siger Ask Hybel.
Vær aldrig bange for at for skrive noget, du synes kan virke banalt.
Selvom det kan virke grænseoverskridende som ung og studerende at deltage i debatten, er det vigtigt at huske, at du ikke behøver at opfinde den dybe tallerken hver gang, du skriver noget:
”Vær aldrig bange for at for skrive noget, du synes kan virke banalt. Der vil altid findes andre, der ikke er eksperter på dit felt – og som synes, at dine kommentarer er interessante.”
Troværdigheden opbygges langsomt
Ifølge Ask Hybel sker det sjældent, at virksomheder ansætter nye medarbejdere udelukkende på baggrund af deres online tilstedeværelse. Men når du søger job, er det alligevel vigtigt at være opmærksom på, at en stærk online troværdighed kan styrke din profil som kandidat i en ansættelsesproces: ”Hvis en virksomhed fornemmer at den viden og værdi, du repræsenterer online, kan trækkes ind i virksomheden – så er man nået langt,” siger Ask Hybel.
Han suppleres af Anders Birch, der er karriererådgiver på Københavns Kommunes Karrierestedet. Ifølge ham kan man næsten ikke overvurdere betydningen af online-tilstedeværelsen i forhold til rekruttering:
”Der er en løbende udvikling, og pilen peger kun i retning mod, at online-medier får større og større betydning. Vi nærmer os langsomt amerikanske tilstande, hvor 9 ud af 10 virksomheder laver online baggrundstjek af kandidater før ansættelse, og hvor mere end halvdelen af disse angiver, at de støder på indhold, der gør, at kandidater bliver frasorteret,” siger Anders Birch.
Online-tilstedeværelse er mere end selvprofilering
Udgangspunktet for succesfuld personlig branding handler ikke om, hvorvidt du er til stede på både Facebook, Twitter og LinkedIn, men om du er aktivt deltagende i de rette fora og faglige netværk, hvor du får din faglighed og dine evner i spil online.
Ask Hybel understreger, at vejen til synlighed ikke er et quick fix, men at det sker ved langsomt at opbygge en faglig troværdighed: ”Troværdigheden opbygges gennem andres oplevelse af dig, og den oplevelse opstår gennem kommentarer, spørgsmål og links, du lægger op online. Derfor skal du udvælge netværk og fora, hvor du føler, at du har noget at bidrage med – til en start gerne bare kommentarer på andres opslag.”
Anders Birch råder både nyuddannede og erfarne til at være aktive på LinkedIn, selvom de ikke står og mangler job nu og her: ”Flere og flere danske virksomheder opretter profiler på LinkedIn, som det er oplagt at følge for at få brugbar indsigt, hvad enten man søger opfordret eller uopfordret. Desuden kan man med få klik se, hvor andre med samme eller lignende baggrund som os har gjort karriere – og hvilke kompetencer, der ser ud til at rykke inden for ens branche eller jobtype.”