LinkedIn på 3 niveauer

Lær de tre niveauer, som LinkedIn fungerer på, og få effektiviseret din jobsøgning på internettet.

2020-01-13 13:30:00
Move On

1. Niveau – Visitkortet

Profilen på LinkedIn tjener på dette niveau primært det formål at være synlig for omverdenen. Bruger man LinkedIn på dette niveau er det dog i mine øjne afgørende at man holder sin profil opdateret.

Det kræver blot, at man får påført relevant erfaring og uddannelse, efterhånden som man tilegner sig det - samt at man justerer sin personlige beskrivelse såfremt ens faglige profil ændrer sig over tid

2. Niveau - Det al-vidende kartotek

Dét niveau, hvor teknikken bag LinkedIn virkelig spiller med musklerne. Jeg havde i januar 2015 ca. 227 mennesker i mit netværk. Et netværk på 227 kontakter er bestemt ikke et stort netværk, men giver mig adgang til lige omkring 5,4 millioner mennesker på LinkedIn. Det gør det muligt at søge på en navngiven virksomhed, og på få sekunder få at vide om man har et netværk dér.

Fx har jeg ingen i mit netværk der arbejder i Udenrigsministeriet - men jeg kender fire personer der kender nogen derinde. Jeg kunne altså anvende mit netværk i forhold til at få navngivne relevante personer i tale og jeg ville på forhånd kunne researche på vedkommende via hans/hendes profil.

3. Niveau – Konferencen

Ved at gå i dialog med netværket kan man få rigtig mange mennesker i tale. Aktive deltagere i grupperne finder ofte nye forbindelser feks. ansatte i virksomheder, man selv er interesseret i, eller andre jobsøgende der byder ind med erfaringer. Der findes ti-tusindvis af forskellige grupper for feks. djøf'ere, ledere og jobsøgende.

Selv har jeg mødt en fantastisk skare af vidt forskellige mennesker, heriblandt navngivne professionelle, som jeg gerne ville i kontakt med, men som jeg ikke kendte, og som jeg ingen adgang havde til via mit netværk.

Jeg fandt dem i grupperne, - og dét blev min adgang til at blive en del af deres netværk. Ved at engagere mig der hvor de også havde en interesse i at holde sig opdateret, fik vi en forbindelse der var forankret en fælles faglighed.

149.465 læsere
Opdateret d. 13.01.2020

Læs også...


Elevatortalen
Elevatortalen har fået sit navn efter, at den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre en tur i en elevator – dvs. 30-60 sekunder. Det er den præcise og relevante præsentation af dig selv - og de kræfter du bruger på at forberede den, er godt givet ud.
Move On Career
Få en skarp online profil
En skarp online profil kan skaffe dig alt fra jobtilbud til medieomtale. Men inden du går i gang med din profil, skal du først svare på de to sværeste spørgsmål i verden.
Move On Career
Bliv synlig for arbejdsgiverne
Vi hører det hele tiden: Traditionel jobsøgning er kun én vej at gå mod drømmejobbet. At synliggøre sig selv i de rette fora er lige så vigtigt. Men hvordan gør du?
Move On Career
Sådan får du mest ud af en karrieremesse
Gør dig klart hvad du vil have ud af messen – og husk, at en god dialog med en virksomhed også er en succes i sig selv, lyder det fra karrierekonsulent Mette Borch.
Interview - karrierekonsulent Mette Borch
LinkedIn – dansk eller engelsk?
Hvilket sprog skal din LinkedIn-profil være på? Svaret er ligetil, men alligevel er det et spørgsmål jeg får løbende.
Kristian Jensen, DetGodeJob.dk
10 tips til at begå dig  på de sociale medier
Når du er jobsøgende, eller hvis du ønsker at fremme din karriere, er det vigtigt, at dine profiler på de sociale medier spiller 100 %. Se her hvordan du rammer tonerne rigtigt.
Move On Career
Netværk - vejen til jobbet
Vidste du, at du skal søge viden og kontakter, ikke job, i dit netværk? Læs netværksekspert Charlotte Junges råd til, hvordan du opbygger et stærkt netværk - og hvordan du skal bruge det.
Charlotte Junge
Annoncering - opret jobopslag
HPT