Gode råd til fjernarbejde

For mange startede fjernarbejdet under pandemien, men for en del udviklede det sig til det nye normal. Mange arbejdspladser er igen flyttet hjem i dagligstuen. Her får du vores 5 råd til at klare fjernarbejde bedst muligt.

2022-01-18 16:22:00
Move On

Forebyg forstyrrelser  

Du kan med fordel forberede en ”arbejdsstation”, og hvis du har mulighed for det, et arbejdsværelse, hvor al arbejdet foretages fra. Når du sætter dig ved arbejdsstationen, indikerer du både over for dig selv og eventuelle medbeboere, at du arbejder.  

Har du børn, kan du eventuelt lave et skema, så du fysisk kan vise dem, hvornår du er til stede. Acceptér, at dit arbejde med stor sandsynlighed skal opdeles og udføres over en længere arbejdsdag. Informér eventuelt din chef om situationen. Alle har forståelse for, at hjemmearbejde med børn er svært.   

Skab god ergonomi 

Brug noget ekstra tid på at skabe dit hjemmekontor. Også selvom dette måske skal pakkes sammen, når arbejdsdagen er omme. Der er en generel misforståelse om, at der er specifikke krav for indstillingerne på henholdsvis borde, stole og skærm. Ifølge reglerne skal disse kunne tilpasses den enkelte bruger. Ved at arbejde hjemme har du derved mulighed for at skabe et arbejdsrum, som hundrede procent er tilpasset dig.  

Du kan med fordel investere i en kontorstol, hvis du ikke allerede har en. Denne skal være stabil og kunne justeres i højden samt stoleryggen.  

Mus og tastatur skal være adskilt fra selve computeren. Dertil skal skærmes kunne drejes og vippes således, at den kan tilpasses til dine behov.  

Sørg for, at der er tilpas med lys i dit arbejdsrum. Anvend gerne en lampe med 500 lux. Har du mulighed for det, så indret dit kontor tæt på et vindue, da det naturlige lys er bedre for vores øjne.  

Bevæg dig  

Selvom du måske har et meget stillesiddende arbejde, er det vigtigt at få lagt noget bevægelse ind i hverdagen. Prøv så vidt muligt at udføre dine arbejdsopgaver i skiftende positioner. Har du et møde over Teams/Zoom, så udfør gerne dette stående. Ved telefonsamtaler kan du med fordel gå en kortere tur.  

Kan du udelukkende udføre dine arbejdsopgaver siddende, så indlæg regelmæssige pauser. Indstil eventuelt en timer så du løbende ved, hvornår den næste pause skal holdes.   

Klæder skaber struktur 

”Klæder skaber folk”. Sådan lyder et gammelt mundheld. Der er dog noget om det. Tøj er på mange måder en del af vores selvfortælling. Hvis du hver dag klæder dig på, som du ellers ville have gjort, distancerer du dig fra de hjemlige omgivelser. Dertil signalerer du over for dig selv, at det her er en arbejdsmæssig situation. Dermed skaber du mere struktur for dig selv. Alternativt kan du iføre dig en arbejdsuniform, som tages af når dagens arbejdsopgaver er overstået.  

Kollegial kontakt  

Gør dig tilgængelig for dine kollegaer i den aftalte arbejdstid. Hvis du bruger Skype, Teams eller Zoom, så slå notifikationerne til, så I løbende kan få fat på hinanden. Hold eventuelt faste møder med din leder og dine kollegaer, hvor I briefer hinanden på ugens gøremål.  Det er afgørende at have kontakt til dine kollegaer, så i undgår eventuelle misforståelse. Aftal eventuelt at drikke en kop kaffe sammen over Teams/Zoom, for at holde jeres kollegiale relationer ved lige.  

Vil du vide mere? Læs videre i Gode råd om hjemmearbejde - Arbejdsmiljøforanstaltninger og arbejdsskader, fra Dansk erhverv.

11.994 læsere
Opdateret d. 18.01.2022

Læs også...


Tips til online jobsamtale
Det traditionelle face-to-face møde er stadig den mest benyttede metode til jobsamtaler - men det er ikke altid en mulighed. Det har vi især set i forbindelse med udbredelsen af coronavirus, som har tvunget mange til at skifte til digitale jobsamtaler. Læs her, hvad du kan forvente og bør være opmærksom på.
Tomasz Otap, Move On Career
Vælg arbejdsglæden - men hvordan?
”Der, hvor verdens behov og dine evner mødes, finder du dit kald.” Sådan sagde Aristoteles for 2300 år siden. Hvordan finder du arbejdsglæden i dag?
Move On Career
HR-cheferne om arbejdsliv
HR-chefer fra nogle af landets største virksomheder giver et bud på, hvordan man kan få arbejdslivet og hverdagen til at passe sammen.
Redaktionen, Move On Career
Giv de gode arbejdsvaner et puf
Udnyt nudging og gør de gode vaner til de oplagte i dit arbejde og din jobsøgning
Tomas K. K. Ellendersen
Dyrk de gode arbejdsvaner
Overgangen fra studieliv til arbejdsliv kan for nogle føles som en stor omvæltning. Men samtidig har du som ny på jobmarkedet mulighed for at få de gode arbejdsvaner med fra start. Specialist i effektive arbejdsvaner, Line Ullmann, giver her gode råd, så du kan komme godt i gang.
Redaktionen, Move On Career
Work-life balance
Det kan være svært at få tiden til at slå til, når både karrieren skal passes og familien plejes. Flere og flere får dog kabalen til at gå op.
Move On Career
Få succes på dit arbejde - elsk jobbet
At være glad for sit arbejde er vigtigt. Men hvor højt skal arbejdsglæde egentlig stå på din prioriteringsliste? Og hvordan får man glæde i arbejdsdagen?
Move On Career
HPT