Få succes på dit arbejde - elsk jobbet

At være glad for sit arbejde er vigtigt. Men hvor højt skal arbejdsglæde egentlig stå på din prioriteringsliste? Og hvordan får man glæde i arbejdsdagen?

2018-11-15 11:43:00
Move On

Vi har taget en snak om arbejdsglæde med Arlette Bentzen fra arbejdsglaede.nu om betydningen af arbejdsglæde for nyuddannede og erfarne akademikere.

Hvorfor er det vigtigt at have arbejdsglæde?
»Arbejdsglæde er én af de tre vigtigste faktorer i livsglæde. Foruden et godt parforhold og nære venner er det vigtigt at have et godt og meningsfuldt arbejde, hvor man føler, man gør en forskel. Hver uge bruger vi rigtig mange timer på jobbet. Derfor påvirker dit arbejdsliv også dit almindelige velbefindende. Hvis du f.eks. går hjem fra arbejde og er i dårligt humør, påvirker det humør også din fritid. Samtidig vil medarbejdere, der føler arbejdsglæde, blive dygtigere. For når du er glad, er du mere motiveret, produktiv og engageret – og det bliver du automatisk dygtigere af. Undersøgelser viser desuden, at folk med succes er glade, men det positive er, at det også går den anden vej rundt – og faktisk er endnu stærkere. Dvs. hvis du er glad og føler arbejdsglæde, vil du også have større sandsynlighed for at få succes på jobbet.«

Er der forskel på arbejdsglæde for en nyuddannet og en erfaren akademiker?
»Følelsen af arbejdsglæde er ens, og det er de samme faktorer, der påvirker arbejdsglæde for begge grupper. Men som nyuddannet har du ikke samme forhold til arbejdsrutiner, som en erfaren akademiker har. Nyuddannede har ikke den der ”det plejede at være sådan og sådan”, hvilket gør dem mere omstillingsparate og positive over for forandringer. Hvorimod erfarne medarbejder tit kommer til at have fokus på det negative i forandringen. Samtidig kan forandringen også medføre, at man i en periode ikke skaber ligeså gode resultater, som man er vant til. Som erfaren skal man derfor kæmpe lidt ekstra for arbejdsglæden i forandringsperioder end nyuddannede.«

Og hvordan gør man det?
»Det gør man ved at huske på, at man ikke selv er herre over for forandringen, men at man er herre over, hvordan man selv tackler forandringen. Enten kan man vælge at se det negative i forandringen og brokke sig over den, eller man kan vælge at være positiv og åben over for forandringen ved at se på forandringen som noget, der gavner virksomheden og måske én selv på sigt.«

Hvad kan man selv gøre for at få arbejdsglæde i hverdagen?
»Resultater og relationer er de to vigtigste elementer til at føle arbejdsglæde. Det er altså vigtigt, at man føler, man er god til det man laver, får ros og anerkendelse og har et godt forhold til sine kolleger. Og de to forhold er ting, man selv kan arbejde på at forbedre. Faktisk er der fem forhold, man selv kan arbejde på for at blive gladere for sit arbejde.«

Arlette Bentzen er foredragsholder og event manager hos arbejdsglaede.nu.

Arbejdsglaede.nu er en dansk virksomhed, der siden 2003 har afholdt foredrag og workshops om arbejdsglæde for både store og små virksomheder i ind- og udland.
1. Vælg at være glad
»Du skal vælge at have arbejdsglæde. Arbejdsglæde er ikke chefens, virksomhedens eller kollegernes ansvar. Det er dit. Derfor skal du springe ud som glad, for ellers bliver du det ikke.«

2. Kend dig selv
»Du skal kende dig selv, så du ved, hvad der giver dig arbejdsglæde og hvad, der tager din arbejdsglæde fra dig. Tag dig derfor tid til at mærke efter, hvad der gør dig glad, så du kan sørge for at lave mere af dette. Mange af dem der går ned med stress og depressioner har glemt at mærke efter. For der vil altid være faresignaler, men man skal huske at mærke efter dem og lytte til dem. Det kræver ikke mere end ét minut dagligt, hvor du helt uforstyrret overvejer, hvordan du egentlig har det.«

3. Sig det til den rette
»Du skal selv gøre noget ved det der tager din arbejdsglæde. Det gør du ved at sige noget til dem, der kan hjælpe dig med dét, der tager din glæde. Det kan være en kollega, der altid glemmer sin mobil til frokost eller hele tiden fløjter. I mange tilfælde siger man det til den forkerte person, der ikke kan andet end at give en ret og sige: ”det er også for dårligt.”«

4. Gør noget godt for kollegaerne
»Spred arbejdsglæde for dig selv og dine kollegaer. Gør du det, vil det skabe et bedre arbejdsklima, og det vil automatisk falde tilbage på dig selv. Det handler om at huske at rose, anerkende og lytte til dine kollegaer. Men det handler også om de små ting, som at tage en ekstra kop kaffe med eller tilbyde hjælp, hvis du har et frirum. Du bør også starte dagen med at sige ’godmorgen’ og se dine kollegaer i øjnene – også selvom du måske har travlt. For starter man dagen godt, bliver dagen generelt bedre og man får lettere ved at tackle de negative ting, der kan komme.«

5. Fokusér på det positive
»Mange har en tilbøjelighed til at lade én negativ oplevelse overskygge alt det positive. Derfor er det vigtigt at øve sig i at tænke positivt. Det kan du f.eks. gøre ved hver dag at skrive tre positive oplevelser ned. En undersøgelse viser, at gør du det i to uger, vil du være målbart gladere i de to uger, men også i de efterfølgende tre måneder, fordi du har trænet din hjerne til at se de positive ting.«
Move On redaktion
356.976 læsere
Opdateret d. 15.11.2018

Læs også...


Jobsøgning: hold hovedet koldt og hjertet varmt
Jobsøgning kan være en lang proces, men det kan også være en god og lærerig tid.
Move On
Vælg arbejdsglæden - men hvordan?
”Der, hvor verdens behov og dine evner mødes, finder du dit kald.” Sådan sagde Aristoteles for 2300 år siden. Hvordan finder du arbejdsglæden i dag?
Move On Career
Omfavn din stress
At “stress er en folkesygdom” er ofte hørt - men ikke desto mindre forkert. Vi har alle stresshormoner i blodet hver dag, og det er ikke en sygdom, men en biologisk mekanisme, som hjælper dig igennem mødet med dine daglige krav og udfordringer. Ved at lære dit stresssystem at kende, kan du bruge positivt stress aktivt og undgå negativt stress.
Mikkel M. M. Johansen
Målret karrieren – læg en plan
De fleste planlægger deres indkøb, ferie og deres næste store investering. Men kan man egentlig også planlægge sin karriere?
Mette Høy Søndergaard (interview)
Dyrk de gode arbejdsvaner
Overgangen fra studieliv til arbejdsliv kan for nogle føles som en stor omvæltning. Men samtidig har du som ny på jobmarkedet mulighed for at få de gode arbejdsvaner med fra start. Specialist i effektive arbejdsvaner, Line Ullmann, giver her gode råd, så du kan komme godt i gang.
Redaktionen, Move On Career
HPT