10 tips til jobsøgning via sociale medier

Når du er jobsøgende, eller hvis du ønsker at fremme din karriere, er det vigtigt, at dine profiler på de sociale medier spiller 100 %. Se her hvordan du rammer tonerne rigtigt.

2024-06-10 15:31:00
Move On

1. Vær til stede

Først og fremmest er det vigtigt, at du har oprettet dig på netop de sociale medier, der er relevante for dig og din branche. Hvis du arbejder inden for marketing eller journalistik, er Twitter et vigtigt sted at være repræsenteret. LinkedIn er altid et must for jobsøgende. Den anden del af dette punkt er din aktivitet. Det hjælper ikke noget blot at oprette sig. Sørg for at være aktiv på dine profiler. Del blogindlæg og interessante artikler. Engagér med andre brugere.

2. Hold dig og din profil opdateret

Det er vigtigt at holde dine profiler opdateret. På LinkedIn indebærer dette at udfylde informationerne omkring dine seneste arbejdspladser, projekter, uddannelser og kurser. Samtidig kan du følge med i nye funktioner, der gør dig i stand til at skabe en bedre social medie-profil. En opdateret profil får dig til at fremstå mere professionel og opmærksom på din egen karriere.

3. Vælg kun de sociale medier du synes, giver værdi

For at skabe en professionel social medie-profil, der er i stand til at brande dig som person, er det vigtigt, at du kun begiver dig ud på de medier, hvor du har noget at bidrage med. Sørg derfor for at overveje, hvorvidt du virkelig brænder for at være på et bestemt medie. Hvad kan du bidrage med, som er interessant for dine forbindelser?

Hvis ikke du føler, at du har masser af indhold at dele på det givne sociale medie, så er det ikke det rette sted at være. Lad os tage et eksempel. Hvis du for eksempel er en marketingperson, der elsker at læse blogindlæg og indgå i diskussioner, så vil det være oplagt at bruge Twitter, da der er et utal af branchefolk her, samtidig med at mediet er oplagt til deling af artikler og meninger.
Overvej derfor stærkt hvor dine interesser passer ind. Tag eventuelt kontakt til brugere, som du ved bruger nogle bestemte sociale medier og hør, om din passion passer ind.

4. Interagér, engagér og del

Nu når du har fundet det helt rigtige sociale medie til dit behov, kan du gå i gang med at tænke i promoveringen af dig selv. Det kan lyde koldt og kynisk, at du er på de sociale medier for at promovere dig selv, men det er nødvendigt, hvis du vil bruge det til at fremme din karriere.

Begynd at udvide dit netværk ved at tage kontakt eller interagere med folk. Del indhold du mener er relevant, og som du selv synes er spændende. Hvis du synes, det er spændende, så er der helt sikkert også andre, der gør. Tilmeld dig også grupper, så du altid er med på, hvad der sker.

Samtidig er dette med til at få dit navn ud på mediet, så flere lægger mærke til dig og forhåbentligt også forbinder med dig. Dette kan du gøre ved at dele interessante artikler i de grupper, som du netop har tilmeldt dig. Lad os sige at du er interesseret i sociale medier. Hvis du falder over en god artikel inden for dette område, så kan du f.eks. vælge at dele denne på en bestemt gruppe, der omhandler sociale medier. Når du har opbygget et godt netværk, så kan du ligeledes begynde at dele artikler og interessante ting på din egen profil.

5. Hold de ”mest” private ting til dig selv

Det er vigtigt at dele indhold med sit netværk. Men du skal huske på, at kommende arbejdsgivere ikke kender dig så godt, som f.eks. dine venner på Facebook.

Du har mulighed for at lave specielle lister på Facebook, så det kun er dine tætteste venner, der kan se dem. Samtidig kan du også ændre i privatindstillingerne, så folk der ikke er venner med dig, kun kan se nogle bestemte ting. Det er også vigtigt, at du ikke lukker 100 % ned for din profil for folk udefra.

Det er nemlig vigtigt for potentielle samarbejdspartnere, at de også kan se, at du har et fungerende og spændende privatliv. Du kan derfor vælge at dele det op, så du kun viser de billeder, du mener er med til at øge din værdi for en potentiel arbejdsgiver. Dette kan du gøre ved at ændre i dine privatindstillinger på Facebook. Her bestemmer du, hvilke lister der skal se hvilke af dine opslag.

6. Øg dit netværk

Begynd at tænke i hvordan du kan øge dit netværk. Først og fremmest kan du undersøge diverse netværk for personer, du allerede har samarbejdet med.

Dette kan være privat eller erhvervsmæssigt: Forbind med dine tidligere kolleger eller følg din tidligere studiekammerater. Dette kan være vejen til et udnyttet netværk. De fleste personer er villige til at forbinde, hvis man forklarer, hvorfor man ønsker at gøre det. Det kunne f.eks. være fordi du mener, de har en interessant profil og du gerne vil følge med i de spændende artikler og blogindlæg, de deler. Det siger ingen nej til!

7. Aktivér dit netværk

Nu har du formået at skabe dig en interessant profil. Du har øget dit netværk, så flere følger dig, og du engagerer dig med flere. Nu er det tid til for alvor at udnytte potentialet på de sociale medier. Tag igen kontakt til de tidligere samarbejdspartnere eller studiekammerater, som du nu er forbundet med. Få dem til at engagere med dine profiler.

Et eksempel på dette kunne være på LinkedIn, hvor du har mulighed for at få dine kontakter til at ”Endorse” dig. Anbefalinger fremgår også rigtig flot og professionelt på LinkedIn. I starten kræver det en del arbejde at aktivere sit netværk. Men det er al tiden værd. På længere sigt vil folk have et større tilhørsforhold, og det viser sig ofte, at dine forbindelser automatisk engagerer sig mere i dit indhold og dine profiler løbende.

8. Brand dig selv gennem andre

En genvej for at nå hurtigere frem til dit ønskede punkt er at brande dig selv gennem andre.

Her er det muligt at associere sig med andre kendte personligheder inden for din branche. Dette giver en effekt, der er med til at øge dit brands værdi. Sørg derfor for at interagere eller indgå samarbejder med interessante personligheder. Dette kan f.eks. være ved at skrive blogindlæg på deres blog, kommentere på deres indlæg eller anden form for kommunikation. Ved at interagere med disse personer er du med til at sammenkoble din profil med deres.

9. Promovér den virksomhed du arbejder for

Når du er jobsøgende, så får du her et lille trick til, hvordan du kan se endnu skarpere ud i dine kommende arbejdsgiveres øjne. Brug tid på at promovere din nuværende arbejdsplads på de sociale medier.

Dette viser, at du går op i dit arbejde og er villig til at dele det med dine venner og bekendte. Alle virksomheder ønsker engagerede medarbejdere, og ved at dele indhold omkring din arbejdsplads på de sociale medier kan du nemt og hurtigt vise, hvor meget du går op i det.

10. Start en blog

På de sociale medier har du ofte kun fat i dine medhørere i et kort øjeblik. Spørgsmålet er ofte, hvordan du kan formå at fastholde de personer, der engagerer sig med dig? Du kan oprette din egen blog eller fast temakanal på en af de forskellige sociale medier. Som tidligere beskrevet er det vigtigt, at du brænder for det, du skriver, da bloggen ellers hurtigt vil blive uinteressant for dig selv og dine læsere. Find derfor din passion og opret en blog, hvor du skriver om disse ting. Når du har opbygget dit netværk på sociale medier, kan du bruge indlæggene fra bloggen til at holde fast i dine brugere. Det er altid mere troværdigt at dele egne indlæg.

Move On redaktion
45.631 læsere
Opdateret d. 10.06.2024

Læs også...


Årets karrieremesser i 2024 og 2025
Er du på udkig efter drømmejobbet, eller har du lyst til at blive inspireret i din jagt på den rette arbejdsplads? Vi har samlet de kommende karriere- og jobmesser i hele landet!
Move On Career
Økonomisk zen under jobsøgning
Læs med her, hvor vi giver dig tre gode råd til at få mere ro på finanserne og ikke mindst tankerne om dem!
Mette Werlauff, Spiir.dk
Elevatortalen
Elevatortalen har fået sit navn efter, at den skal kunne leveres på den tid, det tager at køre en tur i en elevator – dvs. 30-60 sekunder. Det er den præcise og relevante præsentation af dig selv - og de kræfter du bruger på at forberede den, er godt givet ud.
Move On Career
Jobsøgning: hold hovedet koldt og hjertet varmt
Jobsøgning kan være en lang proces, men det kan også være en god og lærerig tid.
Move On
HR-cheferne om sociale medier og netværk
Hvordan bruges netværket eller sociale medier i jobsøgningen? HR-chefer giver et par gode råd til din jobsøgning.
Redaktionen, Move On Career
Dine digitale egenskaber i jobsøgningen
Dit kommende drømmejob kan meget vel være indenfor online-verden. Hvorfor ikke allerede nu forberede dig på de egenskaber, der er efterspurgte på markedet?
din-ecigaret.dk (Sponsorartikel)
Få en skarp online profil
En skarp online profil kan skaffe dig alt fra jobtilbud til medieomtale. Men inden du går i gang med din profil, skal du først svare på de to sværeste spørgsmål i verden.
Move On Career
Bliv synlig for arbejdsgiverne
Vi hører det hele tiden: Traditionel jobsøgning er kun én vej at gå mod drømmejobbet. At synliggøre sig selv i de rette fora er lige så vigtigt. Men hvordan gør du?
Move On Career
Sådan får du mest ud af en karrieremesse
Gør dig klart hvad du vil have ud af messen – og husk, at en god dialog med en virksomhed også er en succes i sig selv, lyder det fra karrierekonsulent Mette Borch.
Interview - karrierekonsulent Mette Borch
LinkedIn på 3 niveauer
Lær de tre niveauer, som LinkedIn fungerer på, og få effektiviseret din jobsøgning på internettet.
Anders Samut Birch
Kompetenceafklaring i jobsøgningen
Vi taler meget om ”at kunne brande sig selv” og kunne ”sælge sig selv” på jobmarkedet og som studerende. Men du kan først ”brande dig selv”, når du har en identitet at brande, og du kan først arbejde med din synlighed, når du har noget at vise frem.
Kirsten Holm Madsen
LinkedIn – dansk eller engelsk?
Hvilket sprog skal din LinkedIn-profil være på? Svaret er ligetil, men alligevel er det et spørgsmål jeg får løbende.
Kristian Jensen, DetGodeJob.dk
Netværk - vejen til jobbet
Vidste du, at du skal søge viden og kontakter, ikke job, i dit netværk? Læs netværksekspert Charlotte Junges råd til, hvordan du opbygger et stærkt netværk - og hvordan du skal bruge det.
Charlotte Junge
HPT